El Consell Comarcal de l’Alt Empordà reconeix la trajectòria del músic i director d’orquestra Gonçal Comellas

Gonçal Comellas ha estat distingit pel Consell Comarcal de l’Alt Empordà amb el Premi Empordà, que rebrà en un acte que se celebrarà el pròxim 25 de juny

Com cada any, des del 1994, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà concedeix el Premi Empordà a persones, institucions o entitats compromeses amb la divulgació, conservació i projecció del patrimoni cultural, natural i socioeconòmic de l’Alt Empordà.

Enguany la comissió assessora del Premi Empordà, formada per representants polítics, tècnics, i persones amb vinculació cultural i empresarial de la comarca, ha decidit per unanimitat atorgar el guardó al músic i director d’orquestra Gonçal Comellas i Fàbrega (Avinyonet de Puigventós, 1945). L’acte de lliurament tindrà lloc el proper dimecres 25 de juny als jardins del Consell Comarcal de l’Alt Empordà i comptarà amb l’actuació musical de Maria Victòria Fernández.

Gonçal Comellas i Fàbrega / Violinista i director d’orquestra

Nascut a Avinyonet de Puigventós l’any 1945, va iniciar els seus estudis de violí als onze anys amb Úrsula Sans i, als tretze, ja guanyava el seu primer concurs. Va debutar com a solista als catorze anys a Barcelona amb el Concert en La menor de Bach sota la direcció de Joan Massià. Als disset anys va acabar els estudis al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb les màximes qualificacions i diversos premis, va rebre el Premi Extraordinari de Violí i Música de Cambra. En aquesta mateixa edat guanya el 1r. premi per unanimitat del Concurs “Isidro Gyenes” de Madrid.

El 1967 va debutar amb el Concert per a violí de Brahms i, amb només vint-i-dos anys, va esdevenir concertino de l’Orquestra Ciutat de Barcelona dirigida per Antoni Ros-Marbà. A partir d’aquí, va iniciar una brillant carrera com a solista internacional, sent considerat un dels violinistes més destacats de la segona meitat del segle XX a l’Estat espanyol.

Durant les dècades dels 70 i 80 va actuar arreu del món amb orquestres i directors de prestigi com la Royal Philharmonic, New Philharmonia, Scottish Symphony, Orquestra Nacional de França, Menuhin Festival Orchestra, entre d’altres. El 1972 va guanyar el Primer Premi i el Premi del Públic al Concurs Internacional Carl Flesh de Londres, on va començar una llarga col·laboració amb Yehudi Menuhin. El 1973 va debutar al Royal Festival Hall amb Beethoven sota la batuta de Sir Charles Groves.

També va ser guardonat en altres concursos internacionals com el Jacques Thibaud de París (1975), Viña del Mar (1976) i Reina Elisabeth de Brussel·les (1976). Va participar en nombrosos festivals de prestigi internacional i va col·laborar amb grans figures com Menuhin, Gendron, Rampal, Victoria dels Àngels, entre d’altres.

En l’àmbit discogràfic, destaca per haver enregistrat la primera versió mundial de la Sonata per a violí i piano de Pau Casals i la integral de les Sonates i Partites per a violí sol de Bach. Va formar un trio de cambra amb Rosa Sabater i Marçal Cervera i va fundar el Quartet de corda Ciutat de Barcelona.

Fins al 1988 va ser concertino de l’Orquestra Simfònica de Madrid, però una distonia focal va interrompre la seva carrera d’intèrpret. A partir d’aleshores es dedicà intensament a la direcció d’orquestra i a la pedagogia. Va fundar i dirigir destacades orquestres com l’Orquestra de Cambra Catalana (anys 70), Orquestra Reina Sofía (1983-1988), Orquestra de Cambra del Palau de la Música i, des del 1993, la seva pròpia Orquestra de Cambra Gonçal Comellas. Des de 1989 és catedràtic de violí al Conservatori del Liceu i ha desenvolupat una intensa activitat pedagògica en cursos internacionals i classes magistrals.

El 2020 Brau Edicions publica Gonçal Comellas. La integritat musical d’un violinista de referència (Lluís Brugués i Agustí). El volum, fruit de converses amb Comellas, recull la seva trajectòria, incloent-hi una lliçó magistral de violí i annexos sobre repertori, gravacions, concerts i premsa

El 2024 impulsà l’Orquestra UNESCO Barcelona, amb la participació del seu alumnat i músics relacionats amb ell. La seva presentació va tenir lloc a Sant Esteve de Guialbes, amb un repertori que incloïa Bach, Handel, Vivaldi i Dvořák