Mes de paraules

El director de l’ACC, Alfons Conesa, explica la situació de les participacions preferents al Consell Comarcal

Consell Comarcal de l'Alt Empordà
Alfons Conesa, director de l'ACC, a la xerrada sobre les participacions preferents al Consell Comarcal

El Consell Comarcal ha atès 249 persones afectades i ha gestionat 109 sol·licituds d’arbitratge

Consell Comarcal de l'Alt Empordà
Alfons Conesa, director de l’ACC, a la xerrada sobre les participacions preferents al Consell Comarcal

L’Agència Catalana del Consum (ACC) va organitzar, ahir dimecres, a la seu del Consell Comarcal una xerrada sobre ‘L’estat de tramitació dels arbitratges de preferents i deute subordinat’. L’acte, que es va celebrar a la sala de plens, va anar a càrrec d’Alfons Conesa, director de l’ACC.

L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor ha atès al llarg d’aquest any 249 persones afectades pel tema de les participacions preferents i el deute subordinat a l’Alt Empordà. Concretament, des de l’Àrea de Consum del Consell Comarcal, i en virtut del conveni de delegació de competències subscrit amb l’Agència Catalana del Consum, s’han tramitat 109 sol·licituds d’arbitratge que han estat traslladades a  la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. Precisament l’objectiu d’aquesta xerrada va ser informar als afectats i persones interessades sobre l’estat en que es troba tota aquesta tramitació.

Les participacions preferents són productes financers emesos per una societat que no confereixen participació en el seu capital ni dret de vot, és a dir, no són accions. Tenen caràcter perpetu, i la seva rendibilitat, generalment de caràcter variable, no està garantida, com tampoc la recuperació de l’import del capital inicialment desemborsat en cas que es posessin a la venda. A més, si l’entitat té pèrdues, no es paguen interessos. Es tracta d’un instrument complex i de risc elevat que pot generar rendibilitat, però també pèrdues en el capital invertit.

La Junta Arbitral de Consum de Catalunya és un organisme administratiu, adscrit a l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat de Catalunya, encarregat de tramitar les reclamacions que plantegem els ciutadans d’arreu de Catalunya, quan ens sentim perjudicats com a conseqüència de la compra d’un producte o la prestació d’un servei. L’arbitratge de consum és un sistema extrajudicial i voluntari, que permet resoldre amb caràcter vinculant (té el mateix efecte que una sentència judicial) i de manera ràpida i gratuïta les diferències sorgides entre les empreses i els seus clients.