Durant la primera setmana de funcions s’ha pogut veure l’espectacle La paella dels dijous de Cristina Clemente, amb entrades exhaurides, Cavallet de mar o el peix invisible de Pau Coya, i L’important és participar, de la companyia Teresa Gubiades
El Festival d’Arts Escèniques dels Micropobles de l’Empordà ja ha tornat a aixecar el teló. En el seu sisè any com a projecte cultural itinerant entre els micropobles de la comarca, el FASTT ha iniciat representacions amb tres espectacles que han posat dempeus el públic dels micropobles.
Després de la festa inaugural celebrada a Espolla el 27 de juny, el passat dijous, 3 de juliol, el FASTT va arrencar la programació professional esgotant entrades a Vilaür amb l’espectacle La paella dels dijous, coproduïda per El Maldà, la Sala Flyhard, la Sala Versus Glòries i el Festival Grec. Protagonitzada per Lloll Bertran, Núria Cuyàs i Jordi Andújar, l’obra va convidar els espectadors a reflexionar sobre els rols familiars i la capacitat de reinventar-se. La nit va comptar, a més, amb la presència especial de Cristina Clemente, acompanyada dels intèrprets, que va protagonitzar un col·loqui abans de començar on va donar a conèixer com va viure el procés creatiu del muntatge.
L’endemà divendres, 4 de juliol Agullana va prendre el relleu a Vilaür i va rebre la representació de Cavallet de mar o el peix invisible, escrita per Pau Coya, dirigida per Rebeca Del Fresno i interpretada per Marc Torres. L’obra, que va rebre dos Premis de la Crítica l’any 2023 –a millor muntatge segons Novaveu i a millor autor revelació– i els dos premis del Jurat i del Públic de la 35a Mostra d’Igualada, va resultar ser un relat íntim, valent i emocionant sobre identitat, vulnerabilitat i amor propi, narrat amb humor, força i una sensibilitat colpidora.
I per tancar amb la primera setmana de programació, Rabós va rebre el FASTT amb els braços oberts. Abans de començar l’espectacle es va fer la segona representació d’Encircats, el projecte que s’ha treballat aquest any al taller de Micropobles a Escena, la iniciativa que permet als veïns i veïnes crear una peça escènica des de zero. També durant l’estona prèvia a l’espectacle d’aquella nit, els cellers de la zona –el Celler Castelló Murphy i el Celler Rim– van oferir tastar els seus vins als veïns i veïnes que es van acostar a la zona de sopar. L’espectacle escollit pel tercer dia de FASTT va ser L’important és participar, una proposta de la companyia Teresa Gubiades. L’obra irreverent i lúdica partia dels textos d’opinió de l’escriptor Santiago Rusiñol per fer-ne un joc escènic viu, musical i molt actual.
El FASTT continua itinerant
El segon cap de setmana del FASTT començarà amb entrades exhaurides el divendres 11 a Pont de Molins amb Hamlet.02, la continuació de Hamlet.01 que es va poder veure al FASTT l’any 2022. La peça, amb una mirada contemporània i plena d’humor negre, està creada i dirigida per Sergi Belbel i interpretada per Enric Cambray. A més, va formar part de la programació del Teatre Nacional de Catalunya la temporada 2024-2025. L’endemà, 12 de juliol, a Espolla (nou municipi del FASTT) es veurà per primera vegada un espectacle seleccionat per la Comissió Veïnal del FASTT: La volta al món en 80 ties, de la companyia La Protagonista. Es tracta d’un espectacle teatral, musical i performàtic que convida els espectadors a descobrir vuitanta dones fascinants que han estat invisibilitzades al llarg de la història. La setmana teatral acabarà el 13 de juliol a Sant Climent Sescebes amb Pelat, la mítica obra de Joan Català, estrenada l’any 2012 i que s’ha presentat en diversos festivals de Catalunya i arreu del món.
Superat l’equador del FASTT, el festival es traslladarà a Vilanant el 18 de juliol amb Amor a mort, el quart espectacle de The Feliuettes. La peça dissecciona les relacions afectives amb molt d’humor i una mica de mala llet.L’endemà 19 de juliol a Vilamacolum es veurà La mecànica de l’infortuni un espectacle de Crémentine Telesfort i Lisard Tranis programat per primera vegada amb la col·laboració del festival Figueres es MOU. Es tracta d’un duet de dansa contemporània que explora com les caigudes, els errors i els moments adversos poden ser punt de partida per crear bellesa i significat.
La darrera setmana del FASTT combinarà circ, dansa i màgia. Començarà a Siurana el divendres 25 de juliol amb Infinit, de la Cia Seon, una peça de circ contemporani per a tots els públics que explora els límits (o la seva absència) entre l’inici i el final, entre el sentit i l’absurd.Continuarà l’endemà 26 de juliol a Ordis amb una nit dedicada a la dansa amb dos peces: The Sad-Mad Method, de la Cia Carla Sisteré i NO (peça curta) de La Venidera. Finalment tancarà el festival una doble proposta de clown i màgia el 27 de juliol a Garrigàs. Per una banda, Inòpia, de Gneis, un espectacle de màgia poètica pensat per desconnectar del món i reconnectar amb admiració;i per l’altra Gota de Txema Muñoz, una peça de circ poètic i màgia que explora el poder transformador de les petites coses.
Activitats paral·leles
La primera setmana del FASTT ja ha mostrat l’esperit de complementar les propostes escèniques amb noves activitats que fan que l’experiència sigui més completa. En la segona setmana, concretament el 19 de juliol, en la nit de dansa amb la col·laboració amb el festival Figueres es Mou, s’organitzarà una xerrada sobre dansa per contextualitzar l’obra i reflexionar sobre la creació en moviment al territori. I el 27 de juliol, en el darrer dia del FASTT, s’oferirà un taller gratuït de màgia impartit per l’artista Gneis, que en acabar protagonitzarà l’espectacle d’aquell vespre. És l’única activitat per la qual cal inscriure’s prèviament a www.fastemporda.cat.
Sobre el festival d’arts escèniques de l’Empordà
El FAST neix el 2013 de la mà de l’Associació FAST, un col·lectiu de persones amb un gran sentiment d’identitat territorial que durant cinc anys va oferir múltiples propostes escèniques a l’Era del Mas Gironí, a Garrigàs. Després de dos anys d’aturada, el 2020 pateix diversos canvis: es passa a anomenar FASTT i canvia de format. És aleshores quan es converteix en un festival d’arts escèniques en xarxa per diversos micropobles de l’Alt Empordà.
La raó de ser del festival és crear comunitat i acostar la cultura als municipis que no hi tenen accés. La sostenibilitat, proximitat i el treball en xarxa són els pilars fonamentals i té un doble objectiu: ser una proposta cultural i de lleure pels veïns dels micropobles i permetre que els municipis guanyin notorietat i que, en definitiva, el projecte actuï com a generador d’oportunitats pels micropobles.