Mes de paraules

El període estiuenc 2013 registra 3 morts menys que l’any passat

El mes d’agost han mort 21 persones, 10 de les quals al pont del 15 d’agost

Servei Català de Trànsit
Foto: arxiu

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, ha presentat el balanç de sinistralitat de l’estiu 2013, acompanyat pel cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, el comissari Miquel Esquius. Isern ha destacat que les xifres registrades d’accidentalitat mortal i greu del període estiuenc (del 21 de juny al 31 d’agost)  d’enguany han estat les millors de tots els estius des que l’SCT disposa de dades oficials de sinistralitat. Així mateix, la reducció de sinistralitat del global de l’any 2013, des de l’1 de gener al 31 d’agost també ha estat la més elevada. Tot i aquest balanç positiu, el director de l’SCT ha manifestat que “hem d’intentar que aquesta reducció tingui continuïtat durant la resta de l’any” i ha apuntat que li preocupa que la sinistralitat s’incrementi en l’últim trimestre del 2013”.

Isern ha comentat que les dades de sinistralitat són positives “tot i la situació difícil que afecta la mobilitat del país i ha destacat alguns factors relacionats amb la crisi econòmica que afecten directament l’accidentalitat. Un dels factors ha estat el traspàs de vehicles que hi ha hagut de les autopistes cap a les vies convencionals, fet que ha provocat un augment de les col·lisions frontals. Una altra conseqüència directa de la crisi apuntada ha estat l’envelliment del parc mòbil de Catalunya. Isern ha insistit en què l’SCT “continuarà fent pedagogia” per solucionar aquesta problemàtica i ha avançat que  entre finals del mes de setembre i principis del mes d’octubre l’SCT farà arribar un comunicat en forma d’avís (no de sanció) als propietaris o titulars dels vehicles que no hagin passat la ITV o que no hagin tornat a validar les reparacions proposades pels concessionaris d’ITV en les primeres revisions. A finals del mes d’octubre, l’SCT ja començarà a sancionar a aquests vehicles i s’utilitzaran amb aquesta finalitat els lectors de matrícula instal·lats a la xarxa viària catalana.

Com a motius de la reducció de la sinistralitat en el que portem de 2013, el director de l’SCT ha subratllat la bona conducta dels conductors catalans; el desdoblament  de la  C-25/Eix Tranversal i la prohibició de la circulació de vehicles pesants per la N-II en el tram comprès entre Maçanet de la Selva i La Jonquera.   Isern ha fet èmfasi en els dos darrers factors com a causes directes del descens de l’accidentalitat, atès que no hi ha hagut cap víctima mortal ni a la C-25 ni en el tram restringit de la N-II des de que es van posar en marxa les actuacions de millora.

Pel que fa a la distribució dels accidents de trànsit del període d’estiu segons els tipus de via, a les autopistes s’han registrat 4 víctimes mortals, a les autovies, 12 i a les carreteres convencionals, 19. Respecte  a les dades de tot l’any 2013 (fins el 31 d’agost), hi ha hagut una davallada dels morts en autopistes (de 18 el 2012 a 13 l’any 2013); un augment en les autovies (de 20 l’any  2012 a 24 el 2013)  i una reducció a la resta de vies (de 105 l’any passat a 63 enguany). Quant a les xifres de sinistralitat de motoristes, el director de l’SCT ha comentat que “hem reduït la tendència negativa del mes de juny” i que de moment les dades indiquen que “és el millor any pel que fa al nombre de ferits greus de motos”.

Isern també ha volgut ressaltar que tot i la crisi econòmica, s’ha constatat que la mobilitat només ha minvat un 1% des de l’1 de gener fins al 31 de juliol d’enguany en comparació amb el 2012. Segons el director de l’SCT, Catalunya és capdavantera a Europa en reducció d’accidents viaris “tot i tenir més densitat mitjana de vehicles que l’Estat espanyol i la resta de països europeus”.