Programa Reallotgem

Els Mossos d’Esquadra i Endesa alerten d’una estafa on es suplanta el nom de l’empresa a través del correu electrònic

Els delinqüents utilitzen l’anomenat ‘phishing’, suplantació de la marca, per enganyar els ciutadans i tractar d’obtenir les seves dades personals, així com el número de compte bancari o el de les targetes de crèdit

La Divisió d’Investigació Criminal dels Mossos d’Esquadra investiga els fets a Catalunya i està treballant amb Endesa per prevenir i protegir els usuaris. Endesa aconsella als ciutadans extremar les precaucions durant l’estat d’alarma provocat pel COVID-19 per tal d’evitar ser objecte d’una estafa per part de ciberdelinqüents que es fan passar per la companyia amb l’objectiu d’enganyar els usuaris i aconseguir dades privades per al seu benefici econòmic.
L’estafa acostuma realitzar-se a través de correu electrònic, tot i que utilitzen també missatges de WhatsApp, en els quals s’utilitza el logo de la Companyia i s’informa al client d’un error en un cobrament, de la necessitat de pagar una suposada factura endarrerida o bé se l’avisa d’una eventual incidència tècnica. A continuació, es demana a l’usuari que cliqui a l’enllaç adjunt i se li sol•liciten dades personals així com de la targeta de crèdit.

L’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) i la Policia ja han advertit en anteriors ocasions ja es va advertir de l’existència de correus electrònics que suplanten la identitat d’Endesa i en els quals s’assegura que la factura s’ha cobrat dues vegades i que es necessiten les dades bancàries o de la targeta del client per tal de procedir a fer-li l’abonament corresponent.

Endesa està treballant en col•laboració amb els cossos policials corresponents del territori, en el cas de Catalunya, amb els Mossos d’Esquadra a través de la Divisió d’Investigació Criminal, per tal d’acabar amb aquesta pràctica i evitar que més persones en siguin víctimes. Endesa ja treballa en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra en altres casos de frau en què els estafadors suplanten la identitat de la Companyia, com són els casos dels falsos comercials o revisors de la llum i el gas que cometen furts a domicilis.

Darrerament, Endesa ha detectat també correus fraudulents que es fan passar per la Companyia en els quals s’adverteix al client de presumptes problemes en el pagament de les factures i es convida l’usuari a descarregar una factura en un arxiu que el què fa és introduir un virus maliciós en el dispositiu.

Recomanacions per evitar ser víctima d’aquest ciberdelicte

Endesa demana als ciutadans que rebin algun tipus de comunicació sospitosa que es posin en contacte amb la Companyia a través del web endesa.com o adreçant un correu electrònic a atencionalcliente@endeseaonline.com.

Així mateix, Endesa recorda als seus clients que, si es registren a l’Àrea de client de la Companyia, també al web, poden estar al dia de tots els seus consums i factures; i que a les comunicacions d’Endesa no se’ls informarà mai de la devolució d’imports mitjançant enllaços a pàgines web ni se’ls hi demanaran mai dades de domiciliació bancària o targeta de crèdit.

Els mossos d’esquadra recomanen a la ciutadania que amb l’augment de l’ús d’internet i xarxes socials prenguin les següents precaucions:

  • Llegir amb atenció els missatges abans de realitzar cap acció
  • No obrir missatges de correu electrònic d’origen desconegut o que no hagueu sol·licitat. Eliminar-los directament
  • No cliqueu cap enllaç ni descarregueu cap arxiu
  • Comproveu que la pàgina web és segura
  • No facilitar cap tipus d’informació personal
  • En cas de sospita o dubte buscar més informació als canals oficials