Els turistes deixen el 2012 més de 3 milions en ingressos al Ripollès, la Garrotxa i l’Alt Empordà amb la Xarxa Itinerànnia

Itinerànnia

Un estudi quantifica l’impacte econòmic que la xarxa de senders Itinerànnia ha tingut al territori

itineranniaUn estudi elaborat pels responsables de la xarxa de senders Itinerànnia –que aplega els consells comarcals del Ripollès, la Garrotxa i l’Alt Empordà- assenyala que l’any passat els turistes europeus que van passejar per aquesta zona van deixar més de tres milions d’euros a les tres comarques per on discorre la xarxa.

La coordinadora d’Itinerànnia, Adriana Ramon, explica que “l’estudi quantifica l’impacte econòmic que suposa la comercialització de productes turístics al públic europeu, uns turistes que arriben en viatges organitzats per operadors especialitzats en senderisme i que recorren el territori caminant de forma itinerant, canviant d’establiment i amb un servei de transport d’equipatges”.

L’estudi estima que la comercialització dels 134 productes turístics al client europeu, entre senderisme (63 productes) i de cicloturisme, turisme eqüestre i activitats esportives ha generat, al territori d’Itinerànnia, una xifra de negoci de 3.236.023 €. Aquesta xifra es basa en el preu dels paquets turístics, les despeses generades en alimentació en cas que no estiguin incloses total o parcialment en l’oferta i en comerç i compres en general.

Així, l’import determinat a partir del preu dels 134 paquets turístics analitzats és de 2.375.370 €, l’estimat en despesa d’alimentació és de 504.351 € (un 21,2% del total) i  en comerç i compres és de 356.305 € (15%). Si ens fixem només en els 63 productes de senderisme comercialitzats, la xifra de negoci se situa en 1.473.117 €, de la que 1.081.325 € correspon a l’import estimat del preu dels paquets turístics, 229.593 € és la despesa en alimentació (21%) i 162.199 €, el 15% del total, és l’import en comerç i compres en general.

Els cinc països europeus que operen a la zona són França, Alemanya, Regne Unit, Holanda i Bèlgica. L’informe també diu que l’estada mitjana dels productes analitzats de senderisme és de 6,4 nits. El 80% de les nits, els turistes, estan allotjats a alguna de les comarques d’Itinerànnia. Això correspondria a una estada mitjana de 5,1 nits a les comarques de la xarxa, en productes de senderisme. Igualment, estima en 2.391 el número de persones que durant el 2012 han viatjat amb algun dels 63 productes de senderisme, i 5.253 turistes si es consideren els 134 productes analitzats.

Pel que fa a pernoctacions dins les comarques d’Itinerànnia, calcula que hi va haver 11.773 pernoctacions corresponents als 63 productes de senderisme, xifra que augmenta fins a les 25.861 pernoctacions quan l’anàlisi tracta els 134 productes comercialitzats. Aquest informe només quantifica els clients europeus que han estat usuaris de la xarxa i es preveu que tingui periodicitat anual per poder tenir dades comparatives i avaluar-ne el creixement.

Segons l’estudi, el tipus de client europeu que realitza aquests viatges són persones de més de 55 anys, que vénen en parella o bé en grup, de nivell cultural i adquisitiu mig-alt. Són amants de la natura i molt respectuosos amb el medi ambient. Els agrada rebre un tracte molt proper i familiar en els establiments, allotjant-se en cases de turisme rural i en hotels de dimensions petites. Tenen un gran interès en conèixer els productes de la gastronomia local així com la forma de vida del llocs que van trobant al llarg del seu camí.

La coordinadora d’Itinerànnia explica que “aquesta xarxa de senders, que discorre per les comarques del Ripollès, la Garrotxa i l’Alt Empordà, a més de ser utilitzada per aquests clients europeus, també rep turisme de proximitat, català i espanyol que, tot i que ha disminuït en els darrers anys, continua visitant aquest territori”.

Segons Adriana Ramon “basant-nos en les vendes de mapes d’Itinerànnia, editats amb l’editorial Alpina, i també amb el nombre de demandes d’informació sobre senderisme que es recullen en els punts d’informació de les tres comarques, entre un 25% i un 30% de demandes estan relacionades amb aquest tipus de turisme. I hem pogut fer una estimació de l’ús d’aquesta xarxa durant l’any 2012 que situa en 41.000 persones les que han fet servir aquesta xarxa de senders, entre les tres comarques”.

Considerant els bons resultats detectats en aquest estudi, el Consell Dinamitzador d’Itinerànnia, format per representants de totes les entitats impulsores, ha aprovat el pla estratègic pels propers anys. Aquest pla contempla seguir apostant pel manteniment i la millora dels camins d’aquesta xarxa de senders, la promoció i suport a agències de viatges i operadors en la creació de productes especialitzats i la promoció de nous usos sobre els camins que la formen.