Els joves de Roses són realment conscients que no es poden traspassar els límits durant el Carnaval de Roses

"Per Carnaval no tot s'hi val"

La 4ª campanya "Per Carnaval no tot s'hi val" s'ha iniciat aquest matí al Teatre de Roses

La 4ª edició de la campanya “Per Carnaval no tot s’hi val” demostra que els joves han reflexionat sobre les conseqüències d’abusar de l’alcohol i prendre drogues durant el Carnaval

"Per Carnaval no tot s'hi val"
La 4ª campanya “Per Carnaval no tot s’hi val” s’ha iniciat aquest matí al Teatre de Roses

Unes paraules explicades en el llenguatge del joves, portada a terme pel Informador Juvenil, Jordi Abadal, al Teatre Municipal, acompanyades amb sís curts vídeos curts, explicant les conseqüències d’abusar de l’alcohol i consumir altres substàncies estupefaents, ha estat suficients per explicar que els que podem fer per millorar el Carnaval de Roses i evitar que s’acabi convertint, sobretot, durant i després de la desfilada de divendres en un “macrobotellón”.

I un audiovisual sobre el que pensa la gent de Roses, petits, mitjans i grans, sota la pregunta de si Per Carnaval tot s’hi val, evidència que els joves conscients que, veritablement, no tot s’hi val.

Fa quatre anys que l’Ajuntament de Roses va fer públic que hi havia un problema amb el Carnaval, per això es va crear la campanya “Per Carnaval no tot s’hi val”. Un problema causat principalment per l’abús d’alcohol i la consumició de drogues estupefaents una iniciativa que es va plantejar com una teràpia de xoc sobre les conseqüències, de vegades irreparables, que podia tenir el no actuar amb seny durant la festa més mediàtica de Roses.

Una campanya impactant que va tenir el mateix fil conductor en els següents anys per arribar enguany “al temps de reflexió, de veure que el jovent ha arribat a entendre que els límits no es poden passar, per tant és una alegria que després de quatre anys els mateixos joves reconeixen que hi ha uns límits i que no es poden creuar”, ha manifestat l’alcaldessa de Roses, Montse Mindan, després de visionar, juntament amb alumnes d’ESO i batxillerat de l’institut Illa de Rodes, l’audiovisual on els propis joves reconeixen que el Carnaval té un problema i que està en les seves mans solucionar, “crec que és una campanya molt apropiada per conscienciar als joves sobre el què, i el què no hem de fer durant el Carnaval”, ha manifestat l’alumna de l’Illa de Rodes, Júlia Pau. La seva companya d’institut, l’Amal Abdeslami, considera, després de la xerrada del Informador Juvenil i veure els vídeos, que “és una bona idea obrir els ulls als joves i veure el realment que passa si abusen de l’alcohol, perquè és una bona manera de conscienciar-los”.

“Podem passar-ho bé en el Carnaval sense fumar i beure fins que estiguis totalment borratxo i et quedis tirat al carrer”, ha assenyalat Andrei Chirescu. “Els vídeos que hem vist no són exagerats, això passa pel Carnaval perquè ho he vist amb els meus propis ulls, i serveixen per conscienciar-nos, a tots, que podem passar-ho bé tots d’una manera sana”, ha dit un altre alumne de l’Illa de Rhodes, Èric Rosique.
Per la seva banda, Gerard Esteve, ha afirmat que “moltes vegades no ens arribem a imaginar el que és pren per Carnaval, i em sembla que és apropiat fer aquesta campanya, però no només per conscienciar al joves, sinó a tothom, que podem passar-ho bé sense prendre res que et pugui perjudicar”, per remarcar que “hi han coses que passen no només durant el Carnaval, ja que si surts de festa també hi passen”.

Tothom ho sabia però ningú en parlava

"Per Carnaval no tot s'hi val"
Montse Mindan, Anna Jorquera i Jordi Abadal presentant la campanya “Per Carnaval no tot s’hi val” davant els mitjans de comunicació

L’informador Juvenil ha afirmat que l’èxit d’aquesta campanya ha estat en que “tothom sabia el que passava al Carnaval, però ningú en parlava, i llavors des de l’Ajuntament vam dir: anem a dir realment el què passa, i ara la gent fa la seva reflexió del que passa, llavors, això ja és un èxit de la campanya”.

Una de les claus de l’èxit de haver sabut arribar als joves ha estat el llenguatge que utilitzen aquests, “com m’ha dit una mestra de l’institut, la manera de parlar en Jordi els hi arriba, es posen en el paper del col·lectiu al que s’està referint, i que sigui capaç de comunicar-se amb els joves de la manera que parlen entre ells, és fonamental”, ha destacat la regidora d’Ensenyament, Anna Jorquera.

La campanya es fa present a la xarxa

Amb la intenció que el missatge que transmet la campanya del “No tot s’hi val” arribi d’una forma planera i atractiva als joves, l’Àrea de Joventut idea cada nova edició pensant en un format i experiència que despertin l’interès entre el públic juvenil. Il·lustracions i còmics, la realització d’un impactant espectacle en format site específic o la creació d’un Museu del Carnaval efímer, han estat les accions de les edicions realitzades fins ara, les quals van despertar un gran interès i van suscitar el debat i reflexió posteriors entre els joves i les joves participants.

Per a la present edició, l’Ajuntament de Roses centra la seva estratègia en les xarxes socials i noves tecnologies, atenent l’ús i importància que aquests mitjans tenen actualment entre el públic juvenil. Les diferents accions són també reforçades amb xerrades presencials que tenen lloc els dies 28 i 29 de gener -just una setmana abans de la celebració del Carnaval-, i que aplegaran més de 1.000 alumnes de Roses.

  • Escenes quotidianes: T’hi vols trobar?

Un total de 6 vídeos on s’escenifica la recreació de diferents situacions que poden comportar la ingesta d’alcohol o drogues (coma etílic, abusos sexuals, decebre la família, actuar en contra de la pròpia salut…) difosos pel nou perfil de facebook percarnavalnototshival, circulen per les xarxes socials des de fa dues setmanes. Escenes breus, amb un missatge clar i contundent, permeten impactar i fer posicionar l’espectador entorn a allò que està veient de forma immediata.

  • Nova web: percarnavalnototshival.roses.cat

L’Àrea de Joventut posa en marxa la nova web percarnavalnototshival.roses.cat on, d’una forma clara i concreta, informa sobre els efectes del consum d’alcohol, begudes energètiques, porros, èxtasi i amfetamines, bolets i al·lucinògens, cocaïna i LSD. Un altre apartat ofereix el visionat dels vídeos enregistrats durant aquesta campanya, mentre que l’apartat històric, permet conèixer les campanyes de les tres edicions anteriors, amb molt més material gràfic i audiovisual a l’abast del públic.

  • Els ciutadans, protagonistes de la campanya “Jo trio”
"Per Carnaval no tot s'hi val"
Tothom que vulgui pot participar a la campanya “Jo trio”

Un altre apartat que presenta la nova web és la campanya “Jo trio”, on qualsevol persona pot prendre partit en la campanya, participar penjant la seva fotografia amb el lema “Jo Trio #percarnavalnotots’hival”, i contribuir a la formació d’un gran collage de persones compromeses amb el Carnaval de Roses. L’aplicació permet, a més, compartir la imatge a les xarxes socials, possibilitant així fer la campanya el més visible i viral possible, per tal que el missatge arribi al major nombre de públic.

  • Xerrada per a més de 1.000 joves

Una darrera acció d’aquesta campanya és la realització de diferents sessions informatives al Teatre Municipal de Roses, els dies 28 i 29 de gener -just una setmana abans de l’inici de les festes de Carnaval-. Les tres xerrades realitzades al matí estan dirigides al miler d’alumnes que sumen els cursos de tercer i quart d’ESO, primer i segon de batxillerat i cicles formatius dels tres instituts de Roses (Cap Norfeu, Illa de Rodes i Centre Escolar Empordà).

Per tal de fer extensiva la campanya a totes les famílies del municipi i públic en general, l’Ajuntament ofereix una sessió nocturna aquest dijous 28 de gener, a les 20 hores

Com en l’edició passada, la campanya es durà també a terme a l’institut d’Empuriabrava, on la xerrada es realitzarà la propera setmana.

Implicació de les colles de Carnaval: ni una gota d’alcohol durant les passades infantils de 2014 i 2015

La resposta per part de les diferents entitats i colles implicades en la celebració del Carnaval a Roses no s’ha fet esperar, i la resposta a la crida feta per l’Ajuntament de Roses va ser immediata. Així, les diferents colles han regulat el consum d’alcohol durant les passades, aconseguint que durant la tradicional passada infantil de dissabte a la tarda celebrada els passats anys, no es consumís res d’alcohol, mentre que en la passada matinal de diumenge, un 90% de les colles van mantenir la mesura.

La voluntat municipal és la d’implicar tots els agents que participen i fan possible el carnaval rosinc, amb el doble objectiu d’actuar preventivament contra el consum d’alcohol, d’una banda, i de vetllar per mantenir el bon posicionament, qualitat i projecció d’un carnaval que cada any atreu milers de persones fins a Roses, de l’altra.

Uns resultats que animen l’Ajuntament de Roses a continuar treballant en aquesta línia, amb la col·laboració tant dels diversos departaments municipals implicats (Joventut, Policia Local, Festes i Carnaval, Cultura, Ensenyament, Sanitat i Turisme), com d’entitats, Mossos d’Esquadra, serveis sanitaris,… de la població, així com un important equip de voluntaris.