Mes de paraules

La 5a edició de la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre” arribarà a 76.006 infants catalans

Campanya que té com a objectiu principal estimular els hàbits de lectura dels petits lectors

La campanya Fas 6 anys. Tria un llibre, que aquest 2020 arriba a la seva cinquena edició, tindrà lloc enguany entre el 15 d’octubre i el 30 de novembre. Aquesta iniciativa vol estimular la creació d’hàbits de lectura entre els infants de 6 anys i té com a principal objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries amb un acompanyant adult i que aprenguin a donar valor als llibres. Fas 6 anys. Tria un llibre és una campanya del Gremi de Llibreters que compta amb el suport del Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), forma part de les mesures incloses en el Pla Nacional de Lectura del Govern de la Generalitat.

Els 76.006 nens que aquest any 2020 facin, o hagin fet, 6 anys rebran a casa una targeta que els convidarà a anar a la llibreria més propera. Allà podran bescanviar la targeta, que té un valor de 13 euros, pel llibre infantil que més els agradi, sempre amb l’assessorament del llibreter d’acord amb els seus gusts personals. En cas que l’import del llibre triat  sigui superior al valor de la targeta, la persona que acompanyi l’infant haurà d’abonar la diferència de preu.

La campanya no s’adreça només als infants de totes les comarques catalanes, sinó que també dona cobertura als infants inscrits al Registre de catalans i catalanes a l’exterior. Gràcies a l’acord amb el Departament d’Acció Exterior, Relacions Exteriors i Transparència, aquests nens podran bescanviar la targeta amb el codi de barres personalitzat a la plataforma en línia Libelista.cat i escollir el seu llibre, que se’ls enviarà al domicili.   

En aquesta nova edició de “Fas 6 anys. Tria un llibre”, a més, s’ha renovat l’acord amb l’ONCE per tal d’adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre. A més, l’ICEC intentarà adaptar tots els materials de difusió necessaris perquè la campanya arribi a tots els col·lectius amb discapacitat i, més concretament, als infants amb discapacitat visual.

Èxit en la darrera edició

L’any 2019, la campanya va arribar a 74.548 infants de 6 anys de tot Catalunya, dels quals 33.755 –un 45,3%— van bescanviar la seva targeta per un llibre. La dada percentual de nens participants va ser la més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016.

L’any 2019 també va créixer el nombre de llibreries participants (de 317 el 2018 a 383 enguany, quasi 70 més), el nombre d’editorials que van comercialitzar els seus llibres —un total de 431; és a dir, 67 més que en l’edició anterior de la campanya— i el percentatge d’exemplars venuts en català. En concret, un 71% dels 7.000 llibres que van triar els infants van ser en català, front al 28,6% en castellà i el 0,2% en altres llengües.

A més del suport del Departament de Cultura, Fas 6 anys. Tria un llibre també compta amb la col·laboració del Departament d’Educació, el Departament de la Vicepresidència, Economia i Hisenda, el Departament d’Acció Exterior, Relacions Exteriors i Transparència,  l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Per part del sector editorial, també col·laboren en la campanya el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.