La 8ª Setmana Internacional dels Mercats posa èmfasi en el paper dels paradistes per potenciar el producte local

8ª Setmana Internacional dels Mercats
Un moment de l'acte de presentació de la 8ª Setmana Internacional dels Mercats al mercat municipal de Sant Feliu de Guíxols / Foto: Glòria Sánchez-Iconna

La Diputació de Girona dona suport a aquesta iniciativa i hi participa activament, conjuntament amb els mercats de Girona, Olot, Palafrugell, Palamós, Portbou, Roses, Salt i Sant Feliu de Guíxols, integrants de la Xarxa de Mercats Sedentaris de Girona (XMSG)

La vuitena edició de la Setmana Internacional dels Mercats a les comarques gironines, en el marc de la campanya internacional “Love Your Local Market” (‘Estimo el meu mercat’), s’ha encetat al Mercat Municipal de Sant Feliu de Guíxols, i fins al dissabte 31 de maig, els diferents mercats oferiran gairebé cada dia activitats relacionades amb la cuina i la gastronomia.

La campanya d’enguany reivindica la importància del model de comerç «amb ànima», en què la qualitat no només es mesura pel producte, sinó també per la conversa i la confiança. Amb el títol «No et tallis. Al mercat, pregunta!», s’incentiva que els clients consultin els paradistes per tal que, a través de la seva expertesa, els puguin donar consells a l’hora de cuinar o conservar productes frescos.

La Diputació de Girona dona suport a aquesta iniciativa i hi participa activament, conjuntament amb els mercats de Girona, Olot, Palafrugell, Palamós, Portbou, Roses, Salt i Sant Feliu de Guíxols, integrants de la Xarxa de Mercats Sedentaris de Girona (XMSG). En aquesta edició, el de Lloret de Mar no hi participa perquè està ultimant les obres de reforma de l’equipament. 

L’acte d’inici de la campanya va comptar amb la participació de la diputada de Girona Excel·lent i Mercats de la Diputació de Girona, Vanessa Peiró; l’alcalde de Sant Feliu de Guíxols i diputat de la Diputació de Girona, Carles Motas, i la regidora de l’Àrea d’Economia Local de l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, Núria Cucharero.

En la seva intervenció, la diputada Vanessa Peiró va subratllar que “des de fa molts anys, la Diputació de Girona treballa en xarxa amb els mercats per promoure i potenciar els productes quilòmetre zero que, a banda de ser d’una qualitat magnífica, donen un tret diferencial a un territori. Hem donat valor a tots els productes locals per estimular una economia circular i sostenible”.

Per la seva banda, l’alcalde Carles Motas va destacar que “a Sant Feliu de Guíxols valorem i defensem els productes de proximitat perquè són sinònim de qualitat i arrelament al territori. El nostre mercat n’és un exemple i, des de l’Ajuntament, continuarem donant suport ferm al comerç local”.

Després dels parlaments institucionals, el cuiner de Sant Feliu de Guíxols, Josep Camús, va parlar de la qualitat, el valor gastronòmic i les curiositats d’alguns productes de mercat, tancant-se l’acte amb un recorregut pel mercat.

Activitats per a tot el territori

Les catorze propostes d’aquesta edició, majoritàriament gratuïtes, s’adrecen a tots els públics i estan dissenyades per acompanyar i resoldre dubtes a l’hora de comprar. En aquest sentit, es promou la participació en tallers de cuina amb xefs experts, demostracions culinàries en directe, tastos exclusius i concursos per aprendre a seleccionar els millors productes frescos i descobrir receptes exquisides amb el guiatge de professionals.

La Setmana Internacional dels Mercats també ofereix promocions als clients. En aquest sentit, al mercat del Lleó de Girona, es regalarà una bossa plegable i reutilitzable per cada 50 euros de compra en tiquets acumulats a les parades.

Tota la informació detallada de les diferents activitats es pot trobar en el lloc web oficial Estimo el meu mercat. A les xarxes socials, les etiquetes per seguir aquesta campanya són #estimaelteumercat i #LYLM2025.

La campanya internacional va néixer el 2011 al Regne Unit. L’esdeveniment ha anat creixent progressivament fins a comptar en l’actualitat amb més de 4.000 mercats de 19 països d’arreu del món. Els mercats de la XMSG i la Diputació de Girona s’hi van afegir l’any 2018, amb la voluntat de reivindicar els mercats com a àgora dels pobles i ciutats i de convertir aquest espai en un punt de trobada i relació per a la ciutadania, així com d’aprenentatge en matèria de productes frescos, de proximitat i de temporada.