La Generalitat obre 125 expedients sancionadors a Renfe per infraccions greus

RENFE

Estació de tren de Figueres / Foto: arxiu

Inspectors de la direcció general de Transports i Mobilitat han fet  1.393 controls a la xarxa de rodalies i regionals i han detectat fins a 858 incidències, que podrien derivar en nous expedients sancionadors

RENFE
Estació de tren de Figueres

El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) ha obert 125 expedients sancionadors a Renfe per infraccions greus comeses en la prestació del servei de rodalies i regionals, només entre el 15 de setembre i l’1 d’octubre. Aquesta mesura es pren després que s’hagi donat per tancat l’expedient informatiu que el passat 21 de setembre va obrir la direcció general de Transports i Mobilitat en detectar-se nombroses incidències en la prestació del servei de Renfe Operadora durant la segona quinzena de setembre.

La companyia ferroviària ha aportat documentació que certifica que en aquest període es van produir múltiples afectacions en la prestació del servei de rodalies i regionals de Catalunya. En concret, Renfe Operadora reconeix que entre el 15 de setembre i l’1 d’octubre es van suprimir 87 trens (62 de forma total i 25 parcialment), i que només es va habilitar transport alternatiu per carretera per a 12 d’aquests combois.

Pel que fa als retards, Renfe admet en la documentació aportada que, només entre el 18 i el 21 de setembre, es van produir un total de 478 endarreriments en la circulació de trens, dels quals en 188 casos van ser superiors als 15 minuts.

A partir d’aquesta informació, Territori i Sostenibilitat conclou que es van alterar significativament les condicions essencials d’utilització del servei, especialment les relatives a la seva freqüència i regularitat, produint-se interrupcions i retards significatius. La Llei ferroviària catalana, modificada amb les recents lleis Òmnibus, tipifica aquests incompliments com a infraccions greus, i permet tractar-les de forma independent si es cometen de manera reiterada, tant si és perquè afecten diverses circulacions o línies, o perquè s’estenen al llarg de diversos dies, siguin successius o no.

L’obertura dels 125 expedients sancionadors es distribueix de la següent forma:

  • 50 infraccions greus pels trens suprimits sense transport alternatiu.
  • 25 infraccions greus pels trens suprimits parcialment.
  • 50 infraccions greus pels 188 retards superiors a 15 minuts (un expedient per cada línia i dia d’afectació).

Les infraccions greus impliquen sancions de 6.001 a 30.000 euros per expedient. Les incidències durant el període analitzat es van produir a totes les 12 línies de rodalies i regionals de Catalunya, amb especial incidència a la R2, R4, R1 i R3.

 

Inspectors de la Generalitat fan prop de 1.400 nous controls

Inspectors de la direcció general de Transports i Mobilitat van fer entre el 15 i el 26 d’octubre un total de 1.393 controls a la xarxa de rodalies i regionals, que van detectar fins a 858 incidències (61,5% dels controls). Aquestes deficiències detectades en el servei podrien derivar, una vegada acabi la fase d’estudi, en nous expedients sancionadors, tant per infraccions lleus com greus.

Els controls es van desenvolupar a totes les línies de rodalies i regionals i a les estacions de Barcelona Sants, Barcelona Passeig de Gràcia, Girona, Figueres, Blanes, Tarragona, Sant Vicenç de Calders i Lleida. Les incidències més comunes, a banda dels retards, són deficiències en la informació a l’usuari.

Així, a les estacions de Barcelona Sants i Barcelona Passeig de Gràcia es va detectar com, de forma recurrent, la megafonia és inintel·ligible o bé avisa quan els combois ja han sortit. Tanmateix, algunes de les pantalles d’informació no funcionaven, mentre que, en hora punta, determinades portes d’accés a les andanes no eren operatives. També moltes de les màquines d’expedició de bitllets estaven avariades (el dia 17 d’octubre només n’hi havia una d’operativa a Passeig de Gràcia).

A l’estació de Girona es va comprovar com només funcionava una de les màquines expenedores de bitllets, que només acceptava el pagament amb targeta, mentre que a la de Figueres, l’estació no està adaptada per a persones amb minusvalia ni existeix cap rampa per poder creuar les vies i canviar d’andana.

A l’estació de Blanes les pantalles d’informació només donaven dades de les sortides, i no apareixia cap informació sobre les arribades, o, per exemple, a l’estació de Lleida, els retards només s’anunciaven en els panells i no per megafonia. Les deficiències en la informació als usuaris es repeteixen, en major o menor mesura, a totes les estacions.

 

Incompliment de les condicions generals

El Departament de Territori i Sostenibilitat obrirà un expedient informatiu a Renfe Operadora per l’incompliment de les condicions generals d’utilització dels serveis ferroviaris de rodalies i regionals de Catalunya.

El passat 3 d’octubre el Diari Oficial de la Generalitat va publicar les noves condicions d’ús que, entre altres actuacions, regula el sistema de devolució Xpress, que s’ha d’aplicar als viatgers de rodalies i regionals en cas de retards superiors als 15 minuts (fins ara era de 15 minuts per rodalies i 20 minuts per regionals).

La direcció general de Transports i Mobilitat ha pogut comprovar, per informació pròpia i a partir de reclamacions dels usuaris, que Renfe Operadora està incomplint aquest apartat de les noves condicions i segueix aplicant la devolució Xpress només en casos de retards superiors a 20 minuts als usuaris de regionals.