La IAEDEN reitera que la zona industrial de Roses és il•legal i avisa que ningú compri parcel•les

IAEDEN-Salvem l'Empordà
Acció reivindicativa de la IAEDEN-Salvem l'Empordà el març de 2015

Els ecologistes es mostren “molt indignats amb l’INCASÒL i l’Ajuntament de Roses per la comercialització de les parcel·les de zona industrial”

IAEDEN
Els ecologistes de la IAEDEN acabant de penjar la pancarta i la setència del Tribunal Suprem al cartell de l’INCASÒL de la zona industrial de Roses

Segon els ecologistes de la IAEDEN la comercialització de les parcel·les de la zona industrial per part, actualment, de l’Institut Catala del Sòl i, properament, per part de l’Ajuntament de Roses, és il·legal “perquè hi ha una sentència del Tribunal Suprem del 2011 que anul·la el pla parcial que regulava l’ús industrial de la zona”, ha afirmat la portaveu de la IAEDEN, Bàrbara Schmitt, i per la qual cosa “estem molt indignats amb l’INCASÒL i l’Ajuntament de Roses per la comercialització de les parcel·les de zona industrial de Roses” perquè, segons Schmitt, el propi Tribunal Suprem “va considerar més importants el valors naturals i ecològics de la zona que no pas els interessos econòmics”. Schmitt ha remarcat sobre la zona industrial de Roses que “és l’únic espai lliure encara per funcionar com a connector ecològic entre els dos parc naturals”, el dels Aiguamolls amb el del Cap de Creus.
I per aquest motiu, la IAEDEN ha volgut denunciar la que consideren una il·legal venda de les 19 parcel·les de la zona industrial enganxant una pancarta de grans dimensions en el cartell que precisament l’INCASÓL publicitat va la venda de terrenys amb la paraula IL·LEGAL.
A sota de la pancarta i en el mateix cartell de l’Institut Català del Sòl els ecologistes han deixat també penjada la darrera sentència judicial d’aquest cas, en la que el Tribunal Suprem anul·la la tramitació urbanística de l’Ajuntament referent a aquesta zona, perquè tothom es pugui informar.
Schmitt ha assegurat que les administracions públiques estan creant una inseguretat jurídica pel que respecte als interessats en comprar una parcel·la, i si es tira endavant amb llicències d’obres no descartem la via judicial per impedir-ho”, avisant que ningú compri terrenys perquè podria ser que no pogués edificar.

Cronologia de la zona industrial de Roses

1998: Conveni urbanístic entre l’Ajuntament de Roses i l’entitat Zodiac SA, en el que l’Ajuntament es comprometia a redactar i tramitar el pla parcial i el projecte d’urbanització i també a subministrar i a pagar el cost de dotar el terreny de tots els serveis. L’oposició del govern denúncia el conveni davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

2002: Recurs contenciós interposat per l’Associació Naturalistes de Girona (ANG) i la IAEDEN-Salvem l’Empordà contra l’Ajuntament de Roses, l’Institut Català del Sòl i la Generalitat de Catalunya davant del TSJC, denunciant el Pla Parcial del sector industrial de la carretera de Vilajuïga així com la modificació puntual núm. 19 del Pla General de Roses.

2004: El TSJC declara nul el conveni urbanístic entre l’ajuntament i Zodiac, sentència ratificada posteriorment pel Tribunal Suprem.

2006: El TSJC desestima el recurs de l’ANG i de la IAEDEN-Salvem Empordà i les entitats presenten un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem.

2011: El Tribunal Suprem anul·la la sentència del TSJC i declara nul el Pla Parcial que regula la zona industrial de Roses. I per tant, la zona industrial no es pot desenvolupar; doncs, és il·legal (recurs número 194/2007).

2014: La IAEDEN-Salvem l’Empordà presenta recurs de cassació al Tribunal Suprem reclamant l’execució de la sentència i una restauració parcial de la zona. L’entitat aporta un informe que recomana que es restauri la zona urbanitzada -no edificada- però que es respectin les construccions de les empreses que ja funcionen en la zona.

Durant tot aquest procés, l’entitat pública INCASOL manté la publicitat de la venda de parcel·les del polígon i darrerament l’Ajuntament de Roses anuncia públicament la promoció de la zona industrial.