Suquet de peix de Rose

La música coral de l’Orfeó Català clou la celebració del Mil·lenari de Sant Pere de Rodes

Celebració del Mil·lenari de Sant Pere de Rodes
Monestir de Sant Pere de Rodes

El concert, organitzat per la Fundació Lluís Domènech i Montaner, conflueix amb el programa d’activitat de l’Any Domènech i Montaner

Ahir dissabte, 17 de juny, l’Orfeó Català va tancar els actes de commemoració del Mil·lenari de la consagració de l’església del Monestir de Sant Pere de Rodes amb un concert a l’església. Un acte que va ser conduït per Txe Arana i que forma part del programa d’activitats de l’Any Lluís Domènech i Montaner.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga Ibáñez, va assistir acompanyada de Josep Maria Cervera, alcalde del Port de la Selva i Joaquim Uriach, president de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana.

La música coral va ressonar a la nau de l’església de Sant Pere de Rodes amb un programa de peces del compositor francès Gabriel Fauré. L’Orfeó Català, dirigit pel seu director Pablo Larraz, va cantar el Rèquiem, l’obra més popular del compositor francès i també una de les misses de difunts més especials, considerat un cant d’alliberament més que de mort. El cor també va interpretar Madrigal i Cantiquede Jean Racine. Juan de la Rubia va tocar l’orgue en aquest concert, i Elionor Martinez, soprano, i Josep-Ramon Olivé, baríton, van ser els solistes convidats.

Al llarg del darrer any, el Departament de Cultura, juntament amb les institucions i la ciutadania del Cap de Creus han commemorat aquesta data cabdal per la història de Sant Pere de Rodes amb un seguit de celebracions que han mostrat l’esplendor del monument i del territori que en depèn. La Pujada al monestir, l’exposició fotogràfica “Sant Pere de Rodes. L’objectiu immortal”, un concert conjunt de les corals del cap de Creus i la donació al monestir d’un facsímil de la Bíblia de Rodes, per part de l’Ajuntament del Port de la Selva, han estat algunes de les activitats programades, amb accions ben diverses i adreçades a diferents públics.

Altres exemples són el treball que s’ha fet amb les escoles del territori, recuperant la memòria més recent del monestir i el de les biblioteques de la zona activant clubs de lectura. Tot un seguit d’accions artístiques que han ajudat a donar suport a la millora del coneixement del monument.

La cloenda del Mil·lenari conflueix amb la commemoració del centenari dels 100 anys de la mort de l’arquitecte modernista Domènech i Montaner. El concert, organitzat per la fundació, forma part del cicle de visites simbòliques que Domènech i Montaner va fer per les terres del romànic entre 1901 i 1906. El cicle porta per nom Pelegrinatge Pirineus i aquesta, a Sant Pere de Rodes, serà la segona parada. Un espai al qual l’arquitecte va arribar per primera vegada el 1893. Més tard, el novembre de 1905, va tornar amb els estudiants de l’Escola d’Arquitectura, a aquest escenari que va descriure com un immens esquelet.

Monestir de Sant Pere de Rodes

La consagració de l’església de Sant Pere de Rodes, que va tenir lloc el 5 d’octubre de l’any 1022. Aquest fet va servir per confirmar i protegir les possessions de l’abadia dels intents d’usurpació de diversos nobles. El castell de Verdera, el poblat de la Santa Creu i el monestir de Sant Pere de Rodes, formen el conjunt monumental. El centre neuràlgic del conjunt és el monestir de Sant Pere que va esdevenir el més important del comtat d’Empúries. Ho va ser tant pel paper rellevant que van tenir els seus abats, com pel fet de convertir-se en un destacat eix de pelegrinatge gràcies a les relíquies que custodiava al seu interior.