Laboratori creat en la VII Jornada de la Ciència en la han participat 59 alumnes de secundària i batxillerat, i 215 estudiants de 6è de les escoles de primària de Roses
La placeta del Teatre de Roses ha acollit aquest matí la Jornada de la Ciència, una activitat impulsada per l’Àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament a través del Pla Educatiu d’Entorn, i en el participen totes els centre educatius de la Vila, les cinc escoles de Primària i els tres instituts, on 15 grups d’alumnes de secundària i batxillerat han mostrat a l’alumnat de les escoles els experiments científics que han dissenyat per a l’ocasió. L’objectiu de la jornada és fomentar l’experimentació científica, compartir l’aprenentatge i reforçar els vincles entre l’alumnat, les famílies, els centres educatius i la ciutadania.
Crear un cuc d’escuma a partir de reaccions químiques, utilitzar el pigment de la col llombarda pe identificar substàncies, obtenir ADN amb una mostra de saliva, comprovar com la refracció de l’aigua pot alterar la visió dels objectes, aprendre a detectar elements químics amb productes casolans, emulsionar oli i aigua amb l’ajuda d’un detergent, aprendre a fer bombolles amb vinagre i bicarbonat o preparar una pila amb llimones, coure i ferro, són algunes de les experimentacions presentades al llarg del matí.
En l’activitat han participat 59 alumnes de secundària i batxillerat dels centres Institut Cap Norfeu, Institut Illa de Rodes i Centre Escolar Empordà, autors dels 15 experiments científics, que han estat també els encarregats de mostrar-los a un total de 215 alumnes de 6è de les escoles de primària del municipi.Els alumnes dinamitzadors han rebut un diplomai han assistit a una ponència científica sobre experimentació química, a càrrec de Josep Duran, del Departament de Química de la Universitat de Girona.
Una acció formativa i de relacions socials entre els estudiants dels diferents cursos i centres educatius
L’Àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament de Roses destaca la importància d’aquest projecte dins les línies d’intervenció del Pla Educatiu d’Entorn, com ara la formació i la promoció de l’èxit escolar, el treball en xarxa entre centres i la projecció comunitària de l’educació. “Exacte, és molt important perquè són els alumnes de sisè de Primària, que l’any vinent estaran a l’institut, els que venen, coneixen i veuen petits tastets del que els hi espera, no només en aquesta Jornada de la Ciència, sinó al llarg del curs amb altres activitats del Pla Educatiu d’Entorn”. Per mi és molt important a nivell formatiu però també a nivell social perquè ajuda a la convivència entre els joves”, ha afirmat la regidora d’Ensenyament, Yanna Arjona, la qual ha lamentat que “tot i ser un acte obert, en el que també poden assistir els pares i mares, no venen mai”, tot i reconeixent que “potser l’horari, en ser un dia laboral, en que se celebra aquesta Jornada de la Ciència, no és el més idoni perquè puguin assistir els familiars”.
Aquesta Jornada de la Ciència no només posa en valor el treball curricular dels centres, sinó que també promou valors com la responsabilitat, la comunicació, el treball en equip i la creativitat.