Mes de paraules

La plataforma d’afectats pel TAV exigeix a Renfe que es recuperi les freqüències pre-pandèmiques entre Figueres i Barcelona

Plataforma d'afectats pel TAV
D'esquerra a dreta, l'alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó, el vice-alcalde de Girona, Quim Ayats, i el senador d'ERC, Jordi Martí Deulofeu

A l’actualitat, la línia Figueres-Barcelona d’alta velocitat només disposa de deu freqüències diàries per cadascun dels trajectes. Això significa una reducció de fins a cinc trens diaris per trajecte envers a la freqüència que hi havia el gener de 2020, abans de l’esclat de la pandèmia

Recuperar la freqüència de trens d’alta velocitat de la línia entre Figueres-Vilafant, Girona i Barcelona pre-pandèmica. Aquesta és la demanda de la plataforma d’afectats pel TAV a Renfe i també ha estat el motiu de la reunió realitzada avui a Girona dels representants de la plataforma amb el senador gironí d’ERC, Jordi Martí Deulofeu, el vice-alcalde de Girona, Quim Ayats, l’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó i la regidora de l’Ajuntament de Barcelona, Elisenda Alamany. 

A l’actualitat, la línia Figueres-Barcelona d’alta velocitat només disposa de deu freqüències diàries per cadascun dels trajectes. Això significa una reducció de fins a cinc trens diaris per trajecte envers a la freqüència que hi havia el gener de 2020, abans de l’esclat de la pandèmia. A més, s’ha fet palès que els horaris que s’ofereixen no faciliten la conciliació laboral, familiar i d’oci per tal que les persones de la demarcació de Girona puguin estar connectades amb Barcelona, fet que fa que moltes persones acabin utilitzant el transport privat per desplaçar-se. 

El senador gironí d’ERC, Jordi Martí Deulofeu, ha denunciat l’incompliment “del compromís que havia fet Renfe operadora de recuperar les freqüències aquest mes de juny. Malgrat que la companyia atribueix el fet a la falta de maquinistes, ja sigui per jubilació o per incapacitat d’haver pogut realitzar formacions a causa de la pandèmia, denunciem que realment el que hi ha és una mala gestió de la plantilla de maquinistes i ens preguntem perquè hi ha prou conductors pels trajectes entre Madrid i Barcelona i no n’hi ha suficients per acabar de completar la línia fins a Figueres”

Fent referència a l’ambient festiu-esportiu que es viu avui a la ciutat, el vice-alcalde de Girona, Quim Ayats, ha estat clar, en assenyalar que “es podria dir que el TAV que tenim a Girona no és de primera, sinó que juga a categories molt inferiors. Una ciutat moderna com Girona, un país modern com és Catalunya, ha de saber anticipar-se a les revolucions i als grans reptes actuals i dels propers anys, i una de les principals és la de la mobilitat. Hem de liderar aquests canvis per a seguir sent un referent d’innovació i qualitat de vida. I avui, aquí, reivindicant aquesta recuperació de les freqüència estem també reivindicant qualitat de vida”. 

Per la seva banda, l’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó, ha reivindicat que “és necessari potenciar la línia d’alta velocitat i el tren en general si volem un país sostenible”. Així mateix, ha fet esment que “tota la ciutadania ha de tenir les mateixes oportunitats. Necessitem un servei públic de qualitat per tothom, visqui on visqui, tenint en compte l’equitat territorial. Si volem posar fi a tots els problemes que estem tenint a l’AP-7 no només necessitem recuperar les freqüències del transport ferroviari, sinó que les hem d’incrementar”. 

A la reunió també hi ha participat, de forma telemàtica, la regidora de l’ajuntament de Barcelona, Elisenda Alamany, que ha destacat que les institucions no poden seguir carregant la responsabilitat de la mobilitat sostenible i del transport col·lectiu sobre la ciutadania, sinó que les administracions han d’estar a l’altura oferint alternatives a l’ús del transport privat. Així mateix, Alamany opina que Barcelona ha d’estar connectada a les principals ciutats del país, i això passa, entre d’altres coses, perquè Renfe compleixi amb els acords pactats. La regidora ha anunciat que el grup d’ERC portarà aquesta iniciativa al ple de l’ajuntament de Barcelona, relacionant-lo amb el dèficit d’inversions que hi hagut per part del Govern de l’Estat cap a la ciutat. 

Finalment, els representants de la plataforma d’afectats pel TAV han denunciat la dicotomia en la qual ens trobem. “Hi ha una greu crisi climàtica, estem pagant a més de 2 euros el litre de combustible però cada vegada hi ha més gent que utilitza el transport privat per desplaçar-se fins a Barcelona perquè no hi ha prou disponibilitat de freqüències en tren”. Així mateix, han destacat que el conveni entre Renfe i l’operadora de ferrocarrils francesos, gràcies al qual s’ha introduït alguna freqüència més, “és fantasma, ja que es prioritza la venda de bitllets pel trajecte Barcelona-Marsella i no en posen a disposició pel trajecte fins a Figueres”