Programa Reallotgem

La rosinca Ariadna Barris del Centre Escolar Empordà, seleccionada per participar al projecte Estalmat (EStimul TALent MATemàtic)

Projecte Estalmat
Ariadna Barris, seleccionada per al Projecte ESTALMAT

L’objectiu del projecte Estalmat és detectar, orientar i estimular de forma continuada, durant dos cursos, el talent matemàtic de joves d’entre 12 i 13 anys

Projecte Estalmat
La rosinca Ariadna Barris, seleccionada per al Projecte ESTALMAT

L’Ariadna és un noia rosinca com la resta de les noies de la seva edat, va al col·legi, surt amb les seves amigues i, entre d’altres moltes coses, li agrada veure la TV estirada al sofà sense cap més preocupació.
Però l’Ariadna té un tret que la diferencia de la majoria de les noies i nois de 13 anys. Té un talent extraordinari per a les matemàtiques, “però no és l’assignatura que més m’agrada, perquè socials, anglès i dibuix són les meves assignatures favorites”. Tot i això, l’Ariadna diu que sempre treu “notable o excel·lent” als exàmens de matemàtiques.
Estudia 2ª d’ESO al Centre Escolar Empordà, i l’any passat, quan cursava primer, i gràcies al seu raonament envers els problemes matemàtics, va ser una de les alumnes, juntament amb altres 5 de primer d’ESO i 6 més de sisè de primària, als que se’ls va oferir la possibilitat de participar a les proves de selecció del projecte Estalmat-Catalunya. ESTALMAT és l’abreviatura de ESTímul TALent MATemàtic.  Una iniciativa per tal d’estimular l’esperit científic de l’alumnat català.
I dels 12 alumnes que van fer les proves de selecció del Centre Escolar Empordà, només l’Ariadna va ser seleccionada per aquest projecte, després de realitzar la prova en un institut de Girona.
Una prova en la que se li van plantejar 4 problemes i en la qual la manera d’avaluar no és com als exàmens que fa a l’institut (on el que importa és el resultat final que dóna la nota), sinó  que s’analitza el camí a seguir, el raonament emprat per l’alumne per aconseguir resoldre, o no, els problemes plantejats. És a dir, el que busquen els examinadors era el ‘talent especial’ que dóna nom al projecte ESTALMAT.
De fet, l’Ariadna diu “que no els vaig fer tots, em vaig deixar un problema perquè no em va donar temps d’acabar tots quatre”.
L’Alexis Barris i la Montse Sanjaime són els pares de l’Ariadna, els quals “ens sentim molt orgullosos que hagi estat seleccionada per aquest projecte. Fa il·lusió que la teva filla superi una prova d’aquest tipus, que et diguin que té un talent matemàtic, però de sempre ens hem enorgullit de com tant d’ella com del seu germà”, afirma la Montse.
Però l’Ariadna no només sembla ser un talent en les matemàtiques, ja que al juny passat va ser guardonada, juntament amb els seus dos companys del Centre Escolar Empordà, Alba Nor i Àlex Abdi, amb el premi Mª Àngels Anglada d’Auques en el XXXIVè Concurs per a la Joventut de l’Alt Empordà, “a casa, amb el seu germà, pinten, fan maquetes, graven en vídeo el que fan, s’inventen jocs de taula, són bastant creatius”, remarca la Montse.

Projecte Estalmat
L’Ariadna amb el seus pares, Alexis Barris i Montse Sanjaime

Estalmat té com a principal objectiu detectar, orientar i estimular durant dos cursos educatius, en aquest cas entre 2013 i 2015, el talent matemàtic excepcional d’uns 25 estudiants de 12 i 13 anys d’arreu de Catalunya. Amb aquesta iniciativa, es vol promoure l’excel·lència matemàtica a través de l’orientació setmanal específica en aquesta matèria, que tindrà lloc cada cap de setmana durant tres hores.
Així que ara, a partir del 19 d’octubre l’Alexis haurà d’anar cada dissabte a Barcelona amb l’Ariadna, “sí, els professors de l’institut altres anys no ho deien tant als alumnes i pares per participar en aquestes proves selecció perquè no se sentissin en l’obligació d’anar-hi, perquè saben que és un sacrifici, en el cas de ser seleccionat, anar cada dissabte a Barcelona durant dos anys. Però ara, anirem cada disssabte l’Ariadna i jo”.

Un total de 25 alumnes d’arreu Catalunya són els que participaran durant dos cursos en el projecte Estalmat-Catalunya, orientat a l’excel·lència matemàtica. Es tracta d’un projecte, en funcionament a Catalunya des de l’any 2003, organitzat per la Societat Catalana de Matemàtiques, la Federació d’Entitats d’Ensenyants de Matemàtiques de Catalunya i la Real Academia de Ciencias, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament.

Es considera que l’edat entre 12 i 13 anys és la més adequada per a promoure aquesta iniciativa, ja que és quan es produeix el començament del raonament formal. Alhora, hi ha nombrosos països europeus que han endegat projectes similars en aquesta mateixa franja d’edat.

Les classes orientatives  per aquest grup d’alumnat tindran lloc a partir del dissabte 19 d’octubre a la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech. El professorat d’Estalmat ha dissenyat activitats al voltant de les matemàtiques amb continguts no curriculars.

Dissabte es va inaugurar oficialment l’onzena promoció del projecte en la mateixa Facultat de Matemàtiques  amb la presència dels alumnes seleccionats acompanyats del seus pares i mares, entre d’ells l’Ariadna, la Montse Sanjaime i l’Alexis Barris.

Grup d’alumnes que componen la selecció per a la promoció 2013-2015 d’Estalmat-Catalunya

Després de la valoració per part de l’equip de professorat de la prova de selecció i de la realització de les preceptives entrevistes d’un component de l’equip amb les famílies i amb els nois i les noies que formaven part de la selecció inicial, el grup d’alumnes per a l’onzena promoció d’ESTALMAT-Catalunya, que desenvoluparà les seves activitats els cursos 2013-2014 i 2014-2015 ha quedat format per:

>

Alumne

Institut

Població

Acevedo , Lucas Uzías Institut Galileo Galilei Barcelona
Allo Ferré, Arnau Institut Tarragona Tarragona
Angás Muxi, María África Sant Ignasi-Sarrià Barcelona
Barris Sanjaime, Ariadna Centre Escolar Empordà  Roses
Belío Boquera, Juan Institut Sant Pere i Sant Pau Tarragona
Campdepadrós Rodríguez, Joel Inmaculada Concepción Gavà
Cartanyà Caro, Pau Institut Narcís Oller Valls
Casacuberta Puig, Sílvia Escola Pia Sarrià-Calassanç Barcelona
Costa Garcia, Vinyet Institut Escola La Tordera Sant Celoni
de Paco Perramon, Andreu Sant Ignasi-Sarrià Barcelona
Fernández Rius, Mario Institut Miquel Martí i Pol Cornellà
Medina Diez, Miquerl Institut Icària Barcelona
Medina Martínez, Raúl Institut Pineda de Mar Pineda de Mar
Mont Geli, Jofre Escola Joan Pelegrí Barcelona
Moreno Sanz, Núria Institut Lluis Doménech i Muntaner Canet de Mar
Pérez Cabello, Teo Institut St. Pere i St. Pau Tarragona
Pujadas Rello, Roger Institut Montserrat Barcelona
Recort Bascuas, Pau Institut Francesc Macià Cornellà de Llobregat
Ribé Vidal, Joan Institut Martí l’Humà Montblanc
Roig Perez, Pau Escolàpies Sant Martí Barcelona
Salinas Hoyas, Omar Institut Mercé Rodoreda L’Hospitalet del Llobregat
Saumell Portillo, Arnau Maristes Sants-Les Corts Barcelona
Soldevila Jauregui, Arnau Institut Lacetània Manresa
Vázquez Espín, David Escola Àngel Guimerà Sant Andreu de la Barca
Vilella Bellés, Helena Escola Virolai Barcelona