L’ABS l’Escala troba la manera de reduir el temps d’espera i millorar la qualitat de l’atenció sanitària

ABS de l'Escala
Entrada de l'ABS de l'Escala

Amb la creació d’equips de professionals estables i especialitzats s’aconsegueix, a més de reduir el temps d’espera i la qualitat de l’atenció sanitària, augmentar el temps del pacient a la consulta

Aquest any, l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) de l’Escala implanta una nova manera de funcionar basada en la creació d’equips de professionals estables i especialitzats en malalties concretes, amb els objectius de reduir el temps d’espera per a tenir una hora de visita i millorar la qualitat i la seguretat en l’atenció. És de les primeres Àrees Bàsiques de Salut Catalunya a posar en marxa aquesta forma de treballar, per tal d’adaptar-se al canvi demogràfic i social que s’està produint i que s’agreujarà en els propers anys: cada vegada la població és més envellida, la qual cosa vol dir que el pacient és més complex (té més malalties, moltes d’elles associades a l’edat) i amb més cronicitat (patologies cròniques: diabetis, hipertensió, etc. també associades a l’edat). En el cas de l’ABS l’Escala, un 37,3 % de la població que atén és pacient crònic complex.

Aquesta reorganització s’aplica al CAP de l’Escala i als diferents consultoris locals que integren l’ABS l’Escala: Albons, l’Armentera, Bellcaire d’Empordà, Torroella de Fluvià, Sant Pere Pescador, Ventalló, Viladamat i Vilamacolum. Per tal de donar a conèixer aquest canvi a la població, en els últims mesos s’han dut a terme diferents accions informatives, com són notícies als mitjans locals de l’Escala i xerrades en diversos municipis de l’àrea bàsica.

A més de la reducció del temps d’espera i de la millora de l’assistència, aquest nou model també busca oferir més temps a la consulta per a la persona atesa, assolir un millor control i un seguiment més personalitzat per part de la infermera de referència, garantir que hi ha continuïtat entre totes les visites que es fan, independentment de qui atengui a la persona usuària, i crear la figura de l’administrativa de referència per a poder agilitzar les gestions i facilitar la comunicació.

Els equips de treball estables estan formats per tres professionals: del col·lectiu mèdic, de l’infermer i de l’administratiu, i compten amb el suport dels referents de benestar emocional comunitari. Un dels canvis que comporta aquesta reorganització és que, a l’hora d’assignar l’equip de professionals que atén a cada persona usuària, ara es té en compte el seu perfil com a pacient (patologia, necessitat, edat, complexitat, etc.), de manera que se li assigna el que és més idoni i el que li pot oferir una millor atenció sanitària.

Per tal de poder implementar aquest model d’atenció, l’ABS l’Escala ha reforçat la plantilla amb la incorporació de més personal.