Mes de paraules

“L’abús de les pantalles potser un indicatiu que a darrera hi ha un problema i que la mateixa pantalla ho està emmascarant”

11è Cicle de Conferències de l’Institut Cap Norfeu de Roses
Un moment de la xerrada que va oferir la psicopedagoga a l'Institut Cap Norfeu de Roses

La psicopedagoga Eva Porta va oferir a l’Institut Cap Norfeu de Roses una conferència sobre l’ús i abús de les pantalles en els joves

11è Cicle de Conferències de l’Institut Cap Norfeu de Roses
Un moment de la xerrada que va oferir la psicopedagoga a l’Institut Cap Norfeu de Roses

Emmarcada dins l’11è Cicle de Conferències organitzat per l’Institut Cap Norfeu de Roses, la rosinc adreçat a les famílies, la psicopedagoga, Eva Porta, va oferir el passat 25 d’abril una xerrada sota el títol Ús o abús de les pantalles en els adolescents, referint-se, lògicament a la pantalles de la TV, telèfon mòbil, tablet o ordenador.

Vila de Roses va tenir l’oportunitat de xerrar amb la psicològa abans d’iniciar-se la conferència, i Eva Porta va assegurar, que “una de les demandes més freqüents dels pares i mares de fills adolescents i més petits és que tenen una manca d’informació respecta a la regulació de l’ús de les pantalles a casa, ja que amb l’arribada de les noves tecnologies és una qüestió en la que els progenitors s’han trobat immersos pel que fa a l’utilització que fan els seus fills”.

La xerrada que oferir Eva Porta, l’imparteix arreu de Catalunya, ja que “és una que les que demanem moltíssim els pares i mares, tant d’alumnes de Primària com dels que hi són als instituts, perquè volen saber de com s’ha de fer les gestions de les pantalles davant la gran preocupació, inquietut que existeix actualment sobre el tema”.

La psicòloga va dir durant la conferència que “la pregunta que ens hem de fer no és si la pantalla és dolenta, sinó quin ús fas d’ella, i si durant aquest ús hi ha un abús quin és el motiu que l’origina, que està emmascarant aquest abús”.

“És a dir -va explicar Porta-  “si l’adolescent o el nen passa massa hores davant de la pantalla, s’aïlla, deixa de fer altres coses, i quan li vols treure-li la seva reacció és exagerada emocionalment, amb molt irritabilitat o fins i tot una conducta agressiva, això és símptoma que hi ha un problema a darrera i que la pantalla ho està emmascarant, però el problema no és la pantalla, ja que aquesta és el refugi del problema real, com pot ser falta d’habilitats socials, problemes a casa, manca d’autoestima… I hem de veure quin és l’arrel d’aquells problema”.  

La psicopedagoga va voler deixar clar que el fet que un nen o adolescent passi molt temps davant d’una pantalla “no és un problema, perquè no és una qüestió d’hores, sinó de l’ús que se’n fa i de quan aquella pantalla s’ha d’apagar la reacció del jove sigui totalment normal”.

L’ús que fan els pares i mares de la pantalla quan li donen al seu fill per a que no molesti “no és recomanable, fer-ho un dia no passa res, però fer ús de manera reiterada per a que el nen sopi, no molesti o per evitar que s’emprenyi, per exemple, provocarà finalment un problema on abans no hi era”.

L’Eva va afirmar que no hi ha una formula màgica per a la regularització de les pantalles en els joves, “però el remei més eficaç és parlar a casa sobre les normes que hi hauran, i un cop establertes aquestes normes complir-les escrupolosament, sempre, fins que es converteix en un hàbit, en una rutina molt assumida tant pel nen com per l’adolescent”.

Avui segona xerrada d’aquest 11è Cicle de Conferències de l’Institut Cap Norfeu

Aquesta tarda, a les 19:30 hores, la psicòloga Susana Tres, impartirà la segona xerrada d’aquest 11è Cicle de Conferències de l’Institut Cap Norfeu, que porta per títol Ensenyem-lo a esforçar-se: val la pena.