Programa Reallotgem

Les Urgències de l’Hospital de Figueres apliquen la Intel·ligència Artificial per preveure la demanda del servei

Servei d'Urgències de l’Hospital de Figueres
Servei d'Urgències de l’Hospital de Figueres

Gràcies a la tecnologia Machine Learning, un algorisme identifica patrons en dades massives i prediu comportaments a curt termini

El servei d’Urgències de l’Hospital de Figueres ha iniciat un projecte d’Intel·ligència Artificial, juntament amb l’empresa Amalfi Analytics, mitjançant el qual es fa una predicció a curt termini de l’activitat que registrarà el servei en un període concret i dels recursos que seran necessaris per afrontar-la.

La predicció s’aconsegueix amb un algorisme que analitza el que passa diàriament a les Urgències, extreu paràmetres de comportament de les dades i n’efectua una previsió que va actualitzant periòdicament. Aquesta actualització es fa gràcies a la tecnologia Machine Learning (Aprenentatge Automàtic), una branca del camp de la Intel·ligència Artificial que, mitjançant la utilització d’algorismes, és capaç d’identificar patrons en dades massives per fer prediccions.

Amb aquesta informació es podrà fer una planificació de les Urgències molt més acurada i eficient a curt, mig i llarg termini, així com anticipar els riscos i millorar l’atenció a l’usuari.

Si els resultats d’aquesta prova al servei d’Urgències són positius, s’impulsaran iniciatives semblants a les plantes d’hospitalització i al servei d’Admissions, amb la llista d’espera quirúrgica.

“La predicció de dades permet als centres sanitaris millorar l’atenció als pacients i l’obtenció de resultats, perquè s’anticipa informant de quan i com es comportarà el Servei d’Urgències. I aquesta és una eina que pren molta importància en un servei amb una activitat desigual i imprevisible com aquest”, explica la cap del servei, Lizeth Molina, afegint la cap d’infermeria d’Urgències, Sandra Duran, que “aquesta previsió a curt termini ens ajudarà a organitzar millor els espais d’Urgències, la qual cosa revertirà en una millor atenció a l’usuari”.