La diversitat de l’origen dels alumnes es tan gran en aquesta escola de Roses que actualment hi ha 17 llengües maternes
La Conferència General de la UNESCO va aprovar al novembre de 1999 celebrar el Dia Internacional de la Llengua Materna cada 21 de febrer, data en la que s’aprofita per fer entrega del premi Linguapax en defensa del plurilingüisme.
I un dels centre educatius que defensen i celebren el plurilingüisme, tot i que no ha rebut cap premi, és l’escola Jaume Vicens Vives de Roses, ja que a les seves aules hi ha alumnes de fins a 17 llengües maternes diferents. Per aquest motiu, la direcció de l’escola va decidir celebrar el Dia Internacional de la Llengua Materna com cal, “és a dir, és va explicar el conte d’en Patufet, conegut per tots els alumnes i acompanyat d’imatges per a que ningú perdés el fil de la història, en les 17 llengües maternes que hi ha a l’escola”, va explicar la directora de l’escola, Elisenda Ginestera.
I per aconseguir això es va comptar amb la col·laboració d’alumnes dels instituts de Roses, mares del petits de l’escola i el mateixos mestres que van explicar el compte en 17 llengües diferents, tantes com el romanès, el polonès, el bengalí, el rus, el francès, l’ucraïnès, l’àrab, l’amazic, el portuguès, l’alemany, el xinès, el pulaar, l’anglès, el tagal, l’italià, el castellà i el català.
A banda del conte, la celebració del Dia Internacional de les Llengües Maternes va comptar amb un treball previ a totes les aules per saber quines són les llengües que parlen a casa els alumnes de l’escola, que va acabar amb la realització d’un mural amb un mapa mundi.
Un mapa del món on cada nen i nena van col·locar un gomet en tots els seus països d’origen i de les diferents llengües maternes que acull l’escola Jaume Vicens Vives, la direcció de la qual va voler “agrair la col·laboració de tothom per fer possible aquesta celebració del Dia Internacional de les Llengues Maternes”, va assenyalar Ginestera.