L’Institut Cap Norfeu és el tercer centre educatiu de Roses que rep el Premi Baldiri Reixac 2018

Premis Baldiri Reixac

L'Institut Cap Norfeu de Roses va ser mereixedor d'un dels del Premis Baldiri Reixac

El centre d’ensenyament de secundària de Roses ha estat guardonat amb el Premi Baldiri Reixac 2018 a la categoria d’alumnes

Premis Baldiri Reixac
L’Institut Cap Norfeu de Roses va ser mereixedor d’un dels del Premis Baldiri Reixac

L’Institut Cap Norfeu va ser guardonat el passat diumenge, 3 de juny, amb el Premi Baldiri Reixac 2018 a la categoria d’alumnes pel ‘Hortalitza’t Norfeu!’.

I amb aquest centre educatiu ja són tres els de Roses que han estat distingit enguany amb els Premis Baldiri Reixac 2018, l’Institut Illa de Rodes a la categoria de professors i l’escola Jaume Vicens Vives a la mateixa que el Cap Norfeu.

Un tercer guardó a l’ensenyament rosinc que és tot un indicador que Roses, a part de ser una de les millors destinacions turístiques del país, pot presumir, també, d’impartir una formació educativa reglada de primer, primeríssim, nivell.

El lliurament dels Premis Baldiri Reixac, que enguany han arribat a la seva 40ª edició, va tenir lloc al Teatre Nacional de Catalunya, i el fet d’haver estat seleccionat i haver guanyat aquest premi ha significat pels professors impulsors del projecte el poder “aprendre d’altres centres, també participants, i carregar piles de creativitat, motivació i il·lusió per allò que s’està intentant construir amb els alumnes. Des del punt de vista dels joves, han remarcat els professors, participar-hi suposa veure que allò que ells estan fent també és reconegut fora de l’entorn del propi centre”.

Projecte ‘Hortalitza’t Norfeu!’

L’origen del projecte ‘Hortalitza’t Norfeu!’ va esdevenir durant la primera visita que els avis del Casal del Pescador-Jubilats del mar van fer a l’Institut Cap Norfeu, ja que després d’elogiar totes les instal·lacions i recursos, un dels jubilats es va sincerar i va comentar, sobre un àrid espai del pati on s’havia ubicat un barracó prefabricat, que aquell tros de pati no “encaixava” en un institut tan maco, i que s’hauria de construir un “hortet” com els que tenien ells quan anaven a escola. Des d’aleshores els uns i els altres (joves i grans) van ensenyar molt, i van aprendre molt, generant-se mentre ho feien una actitud de respecte i convivència que difícilment es donarien en un altre context.

Més enllà del treball intergeneracional, liderat pels alumnes de 4t-D i el seu equip docent, ‘Hortalitza’t Norfeu!’ va englobar altres subprojectes que, com a ramificacions d’un eix principal, van anar  enriquint la idea inicial, alhora que es generaven nous plantejaments, nous reptes i noves respostes.
Entre d’ells, cal destacar l’impacte inclusiu del projecte desenvolupat pels alumnes i professores de la USEE/SIEI i  la intenció de millora en la consciencia ecològica i la valoració dels materials naturals, en el treball de “bioconstrucció” dels estudiants de 3r-D.
D’altra banda, enguany s’ha potenciat l’esperit emprenedor dels alumnes, especialment dels més grans, tot relacionant la gestió dels recursos naturals amb  la sostenibilitat, i la suma d’esforços i col·laboracions per poder abordar els costos d’un objectiu.
També, cal entendre aquest treball emprenedor com un potenciador de les responsabilitats i les iniciatives dels joves, en molts dels àmbits de la seva vida.

I com no, el projecte ‘Hortalitza’t Norfeu!’ va potenciar l’agricultura ecològica i l’alimentació saludable entre tots els membres de la comunitat educativa.
Una qualitat agrònoma que va obrir les portes a l’excel·lència acadèmica als seus autors a través de l’oferta de l’hort com a  recurs pedagògic i experimental per a treballs de recerca.