Programa Reallotgem

L’Oficina de Català de Roses i l’Arxiu Municipal difonen el patrimoni local

L’Oficina de Català de Roses i l’Arxiu Municipal difonen el patrimoni local
L'arxiver municipal, Josep Mª Barris, donant explicacions durant la visita guiada pel patrimoni de Roses

Ahir els alumnes de l’Oficina de Català es van endinsar per la història de Roses, explicada per l’arxiver municipal, Josep Maria Barris

Els alumnes de l’Oficina de Català van poder gaudir ahir d’una passejada guiada i comentada sobre la relació de Roses i el mar a patir dels elements patrimonials aixecats a la vora de l’aigua al llarg del temps, que va anar a càrrec de Josep Mª Barris, l’arxiver municipal de Roses.

L’alumnat va resseguir un tram del passeig marítim de Roses, entre la plaça on hi ha el monument al Turista, i la Riera Ginjolers, al llarg del qual van fer parada al llarg d’una sèrie d’elements patrimonials que els van permetre caracteritzar la població.
Les explicacions de l’arxiver es van anar alternant amb lectures de textos dedicats a Roses llegits pels alumnes del curs Grup de Conversa Elemental.
Així, es van llegir fragments d’obres de David Cirici, Àngel Burgas, Ignasi Aragay, Lluís Buscató, Xavier Febrés i Josep Pla, que formen part de l’itinerari literari Roses, el llibret número 23 de la col·lecció d’itineraris literaris autoguiats que edita la Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada – Carles Fages de Climent.
D’aquesta manera, els participants van poder conèixer una mica millor la Roses turística, la marítima, la comercial, la monumental, o la Roses amagada, entre d’altres, posant de relleu que les coses, expliquen coses.

A partir de les explicacions d’aquests espais emblemàtics de Roses, els alumnes van omplert un qüestionari relacionat amb tot allò que van escoltar i veure, d’acord amb el seu nivell de llengua, el qual serà revisat i comentat posteriorment a l’aula. 

Aquesta sortida els va guiar per la història de Roses i a entendre, així mateix, una mica més la Vila d’acollida de l’alumnat de l’Oficina de Català de Roses. Familiaritzar els alumnes nouvinguts amb els espais de la població fa que se sentin més vinculats al lloc de residència. Aprendre llengua en contextos no formals aporta significativitat a l’aprenentatge i fa percebre la necessitat d’aprendre-la per usar-la.

En definitiva, activitats d’aquests tipus també suposen cohesionar el grup, i motivar-lo i engrescar-lo a sortir de l’aula a treballar la llengua catalana, a més de fomentar el coneixement i la història del nostre territori, amb la, sens dubte, inestimable col·laboració de l’Arxiu Municipal de Roses.