Més de 400 persones participen en un simulacre d’emergències en el túnel del Pertús de la línia d’alta velocitat Figueres-Perpinyà

Simulacre d'emergències en el túnel del Pertús

Diferents moments del simulacre d'emergències en el túnel del Pertús

El túnel del Pertús és l’única gran infraestructura crítica a Espanya que gestionen conjuntament dos estats, l’espanyol i el francès, i l’exercici es va basar en la hipòtesi del descarrilament d’un tren de passatgers amb gairebé cent ferits, cinc d’ells de gravetat

La Delegació del Govern a Catalunya, en coordinació amb la Prefectura dels Pirineus Orientals francesa i l’empresa Línia Figueres Perpinyà (LFP), gestora de la línia ferroviària, van dur a terme la matinada d’aquest dijous al divendres un simulacre d’emergències en el túnel del Pertús, l’única gran infraestructura crítica ferroviària a Espanya que gestionen conjuntament dos estats, l’espanyol i el francès al 50%, mitjançant l’empresa ad hoc LFP.

En el simulacre van participar més de 400 persones entre efectius de cossos de seguretat i emergències de tots dos costats de la frontera, així com figurants que van simular ser els ferits d’un hipotètic incident en la secció internacional del túnel.

L’exercici es va basar en el supòsit del descarrilament d’un tren de passatgers amb ferits de diversa gravetat per a posar a prova la capacitat de reacció de totes les parts implicades en matèria de protecció civil i, al mateix temps, poder avaluar amb posterioritat la resposta donada, en la seva dimensió internacional i de coordinació operativa en la cadena de comandament.

En succeir l’incident en la part espanyola del túnel, va ser el subdelegat del Govern a Girona, Albert Bramon, l’encarregat d’activar el Pla de Socors 2 Binacional (PSB), la Sala de Crisi en la boca nord (França) i dirigir l’emergència. Seguidament, la Generalitat de Catalunya ha activat el Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), marc de coordinació dels efectius de la Generalitat, en aquest cas sota la coordinació general del pla binacional, dirigit per la Delegació del Govern. A partir de la trucada al telèfon d’emergències 112 de Catalunya es van avisar a tots els cossos implicats.

Per part de Protecció Civil de la Generalitat, Bombers de la Generalitat, Mossos d’Esquadra i Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) van participar més de 120 efectius. Protecció Civil va gestionar la informació relativa a les persones afectades per l’accident i la sala d’atenció a familiars en coordinació amb RENFE. Bombers de la Generalitat va intervenir amb dotacions dels parcs de Figueres, La Jonquera, Llançà i Roses, del Grup d’Emergències Mèdiques i sala de control. El SEM, responsable de l’assistència sanitària als ferits, va participar amb 12 dotacions de diferents unitats i un equip de psicòlegs. Per part seva, Mossos d’Esquadra va participar amb unitats de trànsit, seguretat ciutadana i ARRO, entre altres. Per part de l’Ajuntament de La Jonquera, van participar l’alcaldessa i el segon tinent d’alcalde, a la Sala de Crisi.

Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, va destinar 7 tècnics especialistes; la Guàrdia Civil 13 efectius de la comandància de Girona, de la companyia de Roses i de la secció fiscal de La Jonquera; la Policia Nacional, 38 efectius d’intervenció policial, policia científica i policia judicial, entre altres; la Unitat Militar d’Emergències (UME), 13 membres i un equip de telecomunicacions especialitzat; i RENFE, 22 efectius.

Representant al prefecte dels Pirineus Orientals ha participat Jean Sebastien Boucard, cap del Gabinet, i diversos operatius de Protecció Civil de la Prefectura de Pirineus Orientals, Sapeurs Pompiers, Gendarmerie, i SMUR-Urgences de France, en total 80 efectius.

Línia Figueres Perpignan SA, societat operadora de la infraestructura, va aportar 30 efectius i mitjans materials. La societat va ser representada pel seu director 3 general, Petros Papaghiannakis, que va participar també en la direcció d’operacions.

Més de 100 figurants en total aportats per RENFE i SEM (que han simulat ser passatgers d’un tren d’alta velocitat, posat especialment per RENFE per a l’exercici), van ajudar a donar realisme al simulacre.

L’exercici, que va començar entorn a les 23.45 hores amb l’avís de l’emergència i que va concloure a les 2.43 hores, va ser un exemple de coordinació entre Bombers de la Generalitat i Sapeurs Pompiers, Gendarmerie i Cossos i Forces de Seguretat, SEM i SMUR, operadors ferroviaris, serveis de Protecció Civil i autoritats.

En finalitzar el simulacre es van realitzar ‘brífings en calent’ en totes dues boques del túnel. Així mateix, amb posterioritat, es confeccionarà un document de conclusions amb les aportacions de tots els participants que es presentarà al Comitè de Seguretat de la infraestructura. Aquestes conclusions s’incorporaran en una nova versió del Pla de Socors Binacional vigent, aprovat en 2010, revisat en 2014, i que està en una nova fase d’actualització. Des de la posada en marxa de la línia d’Alta Velocitat Figueres-Perpinyà s’han realitzat ja sis simulacres en el túnel del *Pertús, tant en part espanyola com francesa, contemplant diferents escenaris.

Túnel transfronterer de trànsit mixt

La secció internacional de la línia d’Alta Velocitat entre Figueres i Perpinyà té una longitud de 44,5 quilòmetres: 24,5 en territori francès i 20 quilòmetres en sòl espanyol. De trànsit mixt –passatgers i mercaderies, incloses les denominades perilloses–, en ella es troba el túnel transfronterer format per dos tubs ferroviaris units per ramals de comunicació i que compta amb els més avançats sistemes de seguretat. Cada tub està assignat a una única via construïda entre dues voreres, de manera que queda un pas lliure a cada costat de la via. El túnel del *Pertús té una longitud de 8,3 quilòmetres, dels quals 7,3 estan en sòl francès. A 300 km/h, un tren d’alta velocitat creua el túnel en 100 segons.