Mes de paraules

Montse Mindan assisteix al Simposi de creuers de la Costa Brava en un dels seus primers actes com alcaldessa

Simposi internacional de creuers de la Costa Brava
L'alcaldessa de Roses, Montse Mindan, acomapanyada de l'alcalde Palamós, Lluís Puig en la inauguració del Simposi internacional de creuers de la Costa Brava

El conseller Santi Vila, que ha inagurat els primer Simposi  de creuers de la Costa Brava, ha destacat  la importància del sistema portuari com a generador d’activitat econòmica i dinamitzador social del territori

Simposi internacional de creuers de la Costa Brava
L’alcaldessa de Roses, Montse Mindan, durant la inauguració del Simposi internacional de creuers de la Costa Brava, portada a terme pel conseller Santi Vila

Els 45 ports gestionats per la Generalitat generen un impacte anual de 1.000 milions d’euros i 12.000 llocs de treball. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi de l’empresa pública Ports de la Generalitat que ha donat a conèixer avui el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en la inauguració del primer Simposi internacional de creuers de la Costa Brava, celebrat a Palamós. Vila, que ha estat acompanyat per l’alcalde de Palamós, Lluís Puig, i l’alcaldessa de Roses, Montse Mindan, ha destacat el caràcter dinamitzador del sistema portuari català no només pel que fa a l’activitat econòmica sinó també en l’àmbit social. En aquest sentit, ha dit que la nova Llei de Ports que s’està actualment tramitant “ha de configurar els ports com a veritable motor econòmic, clau per al futur del país”.

Així, l’activitat generada per aquests 45 ports (tots els del litoral català excepte els de Barcelona i Tarragona, que són ports d’interès general) en sectors com la pesca, l’aqüicultura, nàutica, restauració, industrial (drassanes i varadors), comercial, turístic i serveis equival al 0,5% del PIB català i al 0,4% de l’ocupació de Catalunya. I se situen, d’aquesta manera, entre les principals 60 empreses del país.

L’estudi també analitza l’impacte econòmic de cada euro que genera l’activitat dels ports, que es tradueix en 2 euros en el conjunt de l’economia; i per cada persona ocupada directa, es generen 1,7 llocs de treball nous.

Pel que fa a la relació entre l’impacte econòmic dels sectors d’activitat pública i als sectors d’activitat privada destaca que 1 euro del sector públic en gestions i inversions portuàries reverteix en 24,5 euros de negocis privats. De la mateixa manera que 1 lloc de treball del sector públic dinamitza  23 llocs de treball en sectors socioeconòmics privats.

Tal i com ha destacat el conseller Vila, els ports juguen també un paper rellevant en l’àmbit social i permeten el desenvolupament de tot un seguit d’activitats formatives, esportives culturals i cíviques. Segons dades de 2014, el nombre de visitants a les instal·lacions portuàries catalanes associats a aquest paper de dinamització social va superar el milió de persones.

Una nova Llei de ports

Per reforçar aquest doble paper de motor econòmic i social del territori, el Departament de Territori i Sostenibilitat està elaborant una nova Llei de Ports, que està actualment ja en la fase final perquè es pugui remetre al Parlament abans que acabi la legislatura. Un dels objectius estratègics de la nova Llei és fomentar que els ports catalans, tant els que gestiona la Generalitat de Catalunya com els que s’exploten en règim de concessió, es configurin com un veritable motor econòmic. Per aquest motiu, la nova llei introduirà canvis per garantir un sistema concessional més flexible i incentivador de les inversions i també la fixació d’un règim d’usos del domini portuari més ampli que l’actual i més atractiu per a la generació d’activitat econòmica, entre altres mesures.

El conseller Vila ha afirmat que la nova Llei s’adaptarà a la realitat socieconòmica i tindrà en compte les infraestructures i la gestió dels serveis, tant des de l’àmbit privat com públic.

Palamós, la ciutat de menys de 25.000 habitants amb més creueristes de tota la Mediterrània

El primer simposi internacional de creuers reuneix avui a Palamós un centenar de professionals en representació de ports, destinacions, companyies, agents portuaris, operadors turístics i associacions que parlaran sobre el mercat de creuers a la Mediterrània i la Costa Brava; el paper dels ports petits de creuers; la indústria dels creuers com a oportunitat per a les economies costaneres; i la cooperació regional i internacional com a element clau d’èxit. Precisament Palamós és la ciutat de menys de 25.000 habitants amb més creueristes de tota la Mediterrània.

Aquesta temporada els ports de Palamós i Roses rebran 45 escales de creuer i 42.000 passatgers. De fet, segons dades de l’Associació de ports de creuers de la Mediterrània (Medcruise), dins del conjunt de ports de l’associació, Palamós  com a port petit de la Mediterrània occidental, és el que exponencialment ha tingut un major creixement de passatgers. Si l’any 2005 en va rebre 1.187 i l’any 2015 en va rebre 38.612, en un període de deu anys el port palamosí ha multiplicat per més de 30 el nombre de passatgers i s’ha situat al capdavant dels ports petis en creixement de passatgers dins de la Medcruise. En el gràfic següent es pot veure l’evolució del port de Palamós (veure nota de premsa adjunta).

A banda dels ports de Palamós i Roses, aquesta serà la segona temporada que també arriben creuers a Sant Carles de la Ràpita. La previsió és que aquest estiu hi facin escala sis vaixells amb un miler de passatgers.