Aquests aparells són una nova generació de radars que es poden desplaçar a qualsevol punt de la xarxa viària, no requereixen connexió elèctrica i es poden deixar instal·lats diversos dies
El Govern ha aprovat la contractació per part del Servei Català de Trànsit (SCT) del subministrament de sis radars en remolc més per ser instal·lats de forma dinàmica en diferents punts de la xarxa viària de Catalunya amb una concentració elevada d’accidents i en què la velocitat excessiva és present. Amb aquests cinemòmetres, l’SCT disposarà en total d’una flota de deu carros radars per combatre la dispersió en la sinistralitat que es registra a les carreteres catalanes.
A més, el contracte també inclou l’equipament necessari perquè Trànsit pugui desenvolupar una gestió centralitzada de les infraccions captades per aquests radars, de manera que quedin inclosos en el sistema integrat de cinemòmetres de l’organisme. En aquest sentit, l’import total del contracte és de 2.156.797,93 €, repartit entre el 2025 (1.033.092,25 €) i el 2026 (1.123.705,68 €), que és el període en què l’SCT adquirirà aquests sis equipaments.
Aquests aparells, anomenats radars en remolc o carros radar, són una nova generació de radarsque compta amb diversos avantatges, especialment pel que fa a l’autonomia i mobilitat, així com respecte a la detecció dels vehicles i posterior gestió de la infracció.
En concret, els radars en remolc són radars fixos que es poden desplaçar a qualsevol punt de la xarxa viària, no requereixen connexió elèctrica i es poden deixar instal·lats diversos dies, tal com s’ha estat planificant els darrers mesos amb els quatre carros radars que l’SCT ja té operatius. Aquests cinemòmetres utilitzen tecnologia làser, per la qual cosa poden fer un seguiment dinàmic del vehicle durant uns metres i determinar-ne la velocitat i poden detectar l’excés de velocitat en diversos carrils. Així mateix, el radar en remolc treballa amb connexió a internet, cosa que permet gestionar de forma immediata l’expedient corresponent a la infracció i possibilita alhora que no sigui necessària la presència d’un agent de trànsit.
Amb la mobilitat i l’autonomia que caracteritzen aquests cinemòmetres, l’SCT pot controlar l’excés de velocitat a qualsevol via i, d’aquesta manera, cobrir més territori per frenar la dispersió actual de l’accidentalitat. Els sinistres de trànsit ja no es concentren únicament en unes determinades vies, sinó que tenen lloc tant en vies ràpides com en carreteres comarcals i locals. Per determinar en quins punts se situaran els carros radar, Trànsit ja té elaborat un estudi en què s’han analitzat els punts on es concentra més sinistralitat i que serveix per triar aquestes ubicacions. Tanmateix, aquests cinemòmetres mòbils se situen de forma segura al marge de la carretera i sempre són visibles per als conductors. Un altre dels punts forts d’aquests aparells és la seva resistència, atès que s’han construït amb una carcassa a prova de vandalismes.
Eina per reduir la sinistralitat
La finalitat d’aquests nous radars és reduir la sinistralitat a les carreteres catalanes. La iniciativa s’emmarca dins del Pla de Seguretat Viària 2024-2026, que busca reduir la mortalitat un 20% en les zones interurbanes i promoure una mobilitat segura i sostenible.
Convé destacar que en els trams en què el Servei Català de Trànsit ha instal·lat un cinemòmetre, la sinistralitat ha davallat entre el 65% i el 80%. La velocitat comporta un risc elevat de patir un accident i és causa de lesions més greus, motius pels quals esdevé necessari controlar-la a qualsevol punt de la xarxa viària catalana.
Els radars en remolc són un sistema pioner a l’Estat espanyol que millora la seguretat viària a les carreteres catalanes en els punts en què els tècnics del Servei Català de Trànsit detecten una sinistralitat elevada. Amb aquests equipaments es pot controlar la velocitat dels vehicles en ubicacions on fins ara no era possible per la manca d’infraestructura a la via o la perillositat per a les persones.