Mes de paraules

Nova campanya de sensibilització per passar un Carnaval de Roses genial i no fer-ho al CAP o la comissaria

Roses portarà a terme per tercer any consecutiu, la campanya de salut ‘Per Carnaval no tot s’hi val’

‘Per Carnaval no tot s’hi val’
Montse Mindan, Anna Jorquera i Jordi Abadal durant la presentació de la campanya ‘Per Carnaval no tot s’hi val’

Els bons resultats obtinguts en les dues edicions anteriors de la campanya ‘Per Carnaval no tot s’hi val’ on es constata un descens en atencions tant sanitàries com policials provocats per la ingesta excessiva d’alcohol o bé d’altres substàncies, “ens veiem compromesos a continuar amb aquesta campanya de sensibilització dirigida als joves, però també a la població en general, per tal que tothom pugui gaudir de la festa”, ha assenyalat la regidora de Joventut, Anna Jorquera durant la presentació de la iniciativa que ha portat a terme juntament amb l’alcaldessa de Roses, Montse Mindan i el Coordinador Juvenil del CAR Jove, Jordi Abadal, més mediàtica i multitudinària de la Vila. Aquesta tercera edició de la campanya ‘Per Carnaval no tot s’hi val’ tindrà “un missatge contundent, transparent i molt clar per a que el carnaval de Roses esdevingui en una festa sana”.

Els resultats evidencien l’encert de la campanya

L’aval més fiable de l’èxit de les dues darreres edicions de la campanya ‘Per Carnaval no tot s’hi val’ són les valoracions donades pels equips mèdics i policials de Roses, així com la dels propis participants, equips docents, Ajuntament i fins i tot de la, Taula de Salut de l’Alt Empordà.durant el seguiment realitzat posteriorment a les dues edicions anteriors.
Cal destacar Tant en l’àmbit d’atencions sanitàries realitzades per Creu Roja i CAP per la ingesta d’alcohol o drogues, com els serveis policials amb motiu d’incidents o baralles, s’evidencia un descens durant 2013 i 2014 respecte a anys anteriors.

Una tercera campanya amb un format de ‘Museu’

Tindrà un format com si s’estigués en una sala d’exposicions, “per la qual cosa es convertirà, els propers 5 i 6 de febrer, una setmana abans de carnaval, el Teatre Municipal de Roses en el ‘Museu de Carnaval’. Aquests són els únics apunts que ha avançat Abadal per no desvetllar la sorpresa i que vingui el major número de persones possible a veure aquest ‘museu’, “un museu que pot ser molt bonic amb disfresses i carrosses al passeig però un museu que també ensenyarà l’altra cara del carnaval, aquell que es viu als carrerons, darrera d’un contenidor, al CAP, a la comissaria o casa pròpia”, ha afirmat el Coordinador Juvenil, remarcant que “hem de fer un Carnaval que sigui una bona disbauxa, on tothom s’ho passi amb uns límits perquè per Carnaval no tot s’hi val”.

L’alcaldessa de Roses ha manifestat sentir-se “molt orgullosa” d’aquesta campanya “perquè fa tres anys vam saber veure que teníem un problema, que el nostre carnaval no anava bé, orgullosa de haver trobat una manera de transmetre aquest problema a través d’aquestes campanyes, que són serioses, dures i que mostren la realitat del que el jovent es pot trobar”. Un tercer aspecte que ha destacat Mindan ha estat la reacció de la gent que participa al carnaval davant el problema d’abús d’alcohol durant la festa “que ha sabut que hi havia coses que s’havien de canviar, com ha estat la passada infantil de dissabte”, que s’ha recuperat, “o la desfilada de diumenge, per exemple”.

Més mil persones visitaran el ‘Museu’

El nombre de participants en aquesta jornada sobrepassarà el miler de persones ja que, al llarg de les diferents sessions que tindran lloc entre els dos dies, passaran pel Teatre els alumnes de tercer i quart d’ESO, primer i segon de batxillerat i cicles formatius dels tres instituts de Roses (Cap Norfeu, Illa de Rodes i Centre Escolar Empordà), ampliant-se aquest any la proposta als instituts de Castelló d’Empúries, Llançà i Cadaqués que vulguin participar.

Per tal de fer extensiva la campanya a totes les famílies del municipi i públic en general, l’Ajuntament mantindrà obert el ‘Museu’ per a la seva visita lliure els mateixos dies, el dijous 5 de febrer de 18 a 21 hores, i de 9 a 21 hores el divendres.

Parlant el llenguatge dels joves

‘Per Carnaval no tot s’hi val’ Amb la intenció que el missatge que transmet la campanya del “No tot s’hi val” arribi d’una forma planera i atractiva als joves, l’Àrea de Joventut idea cada nova edició pensant en un format i experiència que despertin l’interès entre el públic juvenil. Il•lustracions en format còmic alertant de les conseqüències d’un consum excessiu d’alcohol durant la primera edició, o la realització d’un impactant espectacle amb format site específic on es mostraven escenes comuns en el transcurs de festes amb consum de drogues i alcohol durant la segona edició, despertaren l’interès i suscitaren el debat posterior entre els joves participants.

La informació i experiències recollides durant la visita al Museu, serà després treballada amb sessions de debat i anàlisi directament a cadascun dels centres educatius participants. L’Ajuntament facilitarà amb aquest objectiu una guia per al professorat amb informacions sobre maneres d’abordar les diferents temàtiques

Implicació de les colles de Carnaval: ni una gota d’alcohol durant la passada infantil de 2014

La resposta per part de les diferents entitats i colles implicades en la celebració del Carnaval a Roses no s’ha fet esperar, i la resposta a la crida feta per l’Àrea de Festes i Carnaval va ser immediata.

Així, les diferents colles han regulat el consum d’alcohol durant les passades, aconseguint que durant la tradicional passada infantil de dissabte a la tarda celebrada el passat any, no es consumís res d’alcohol, mentre que en la passada matinal de diumenge, un 90% de les colles van mantenir la mesura.

La voluntat municipal és la d’implicar tots els agents que participen i fan possible el carnaval rosinc, amb el doble objectiu d’actuar preventivament contra el consum d’alcohol, d’una banda, i de vetllar per mantenir el bon posicionament, qualitat i projecció d’un carnaval que cada any atreu milers de persones fins a Roses.