Ports de la Generalitat finalitza una modernització del port pesquer de Roses “que convida a ser pescador”

Port pesquer de Roses

Autoritats de Roses i la Generalitat durant la visita de les obres de modernització del port pesquer

Les noves infraestructures potencien el sector pesquer rosinc, donen millor servei a les activitats de nàutica popular i xàrters nàutics i integren millor la zona de ribera del port amb la vila

Port pesquer de Roses
Autoritats de Roses i la Generalitat durant la visita de les obres de modernització del port pesquer

Roses és eminentment una Vila turística, però també una Vila marinera, una Vila de pescadors, un valor afegit tenint en compte que Roses és dels municipis més importants pel que fa a la pesca avui dia a Catalunya.

I aquest matí, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat i president de Ports de la Generalitat, Isidre Gavín, acompanyat de l’alcaldessa de Roses, Montse Mindan, el patró major de la Confraria de Pescadors de Roses, Antoni Abad, el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, entre altres autoritats, han portat a terme una visita a la dàrsena pesquera del port de Roses, després de la seva modernització, la qual ha consistit en donar millor servei a les embarcacions de pesca, a la nàutica popular i als xàrters nàutics, la qual cosa potencia l’activitat portuària, connectant a la vegada, millor el front portuari amb la Vila, amb la creació de nous espais per als ciutadans.

Unes obres de modernització que, sens dubte, “dona un valor afegit en el sentit que pugui venir turisme a passejar pel port pesquer, a la vegada que permet treballar amb unes condicions molt diferents a l’estar tot endreçat i net, la qual cosa convida a mantenir-ho així”, ha manifestat l’alcaldessa de Roses.
El projecte ha tingut un inversió de 680.000 euros i un termini d’execució de sis  mesos, i en aquest sentit, Mindan, ha remarcat que “s’ha complert quasi en el termini que es va dir, perquè tots sabem quan comencen les obres, però no quan acaben, i en aquest cas ha estat exemple de compliment del temps”. 

El patró major, ha assenyalat “com representant del meu col·lectiu, tinc un súper agraïment a Ports de la Generalitat, perquè han quedat unes instal·lacions que ara convida a ser pescador, perquè ha quedat maquesi súper pràctiques, i això és un plus per a la nostra feina”, remarcant Antoni Abad que aquesta modernització del port pesquer “és una manera d’obrir el món a la gent de fora, perquè pot venir a passejar, saber quins tipus d’art de pesca hi ha, d’arrossegament, d’encerclament, en definitiva, descobrir el nostre patrimoni el nostre món pesquer”.

Per la seva banda, Isidre Gavín, com a secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha manifestat que “per la política d’Infraestructures de la Generalitat els ports són una prioritat perquè som un país costaner, turístic i pesquer, i invertir en els ports és generar riquesa en el territori, com és el cas de Roses, que és el tercer port en importància dels Ports de la Generalitat de Catalunya”, destacant, a més, que “el sector de la pesca a Roses està fent molts esforços, i amb èxit, per posar valor afegit al peix i tenir una major rendibilitat econòmica” .

El president de Port de la Generalitat ha remarcat que aquesta actuació comporta una “sinergia molt positiva entre el sector de la pesca, l’agroindústria i el turístic” i pot esdevenir “una palanca de creixement de diversos sectors econòmics i també per al territori”. Aquesta actuació reforça, ha dit, “Roses com a destí de qualitat” des de diversos punts de vista: promou el sector pesquer, “que està fent molts esforços per donar valor afegit” a la seva activitat; potencia l’arribada de creueristes, “una gran aposta” de Ports i vincula un producte de gran nivell amb la gastronomia de qualitat. Finalment, Gavín ha posat de relleu que es tracta d’una inversió en què ha primat l’eficiència, atès que és “una obra feta a mida dels requeriments dels diversos públics i sectors a qui va dirigida”.

Els treballs d’ordenació i modernització del port

Els treballs han suposat l’ordenació i la modernització de la dàrsena pesquera amb l’adequació de tres infraestructures portuàries: el moll de ribera, el moll dels magatzems dels pescadors i el pantalà de pesca. El projecte dut a terme promou tota l’activitat portuària i ajuda a la dinamització socioeconòmica de la ciutat i la seva àrea d’influència.

El moll de ribera és la infraestructura portuària on amarra la flota de la nàutica popular i els xàrters nàutics o vaixells de lloguer. Amb l’actuació feta s’ha millorat l’estructura del moll i s’ha pavimentat la seva superfície. A més, al primer tram s’ha col·locat, longitudinal al moll, un graó per facilitar l’accés des del moll a les embarcacions de nàutica popular. Tanmateix, s’han canviat els norais o punts d’amarratge per als vaixells.

Al moll dels magatzems dels pescadors amarra part de la flota pesquera, embarcacions de tresmall i teranyines. En aquesta infraestructura s’ha millorat l’estructura, s’ha pavimentat la superfície i s’han substituït els norais.

El pantalà de formigó de pesca acull una part d’embarcacions de la nàutica popular. Les obres han suposat la millora de l’estructura del moll, la pavimentació de la superfície i la renovació dels norais.

Mentre han durat les obres les embarcacions pesqueres que amarren a la zona on s’ha fet l’actuació, s’han traslladat a altres punts de la dàrsena pesquera perquè els pescadors continuessin desenvolupant la seva activitat.

Encaix entre el port i la vila

Amb les obres realitzades, la zona de ribera s’ha posat en valor com un espai polivalent que permet encabir els usos portuaris i els usos veïnals.  Així, s’ha creat  una nova zona de passeig de 400 metres de longitud per a l’ús dels ciutadans, els visitants i els turistes de creuer. La nova zona de ribera s’ha dotat de mobiliari urbà i jardineres i s’ha convertit en un espai més integrat al teixit urbà.

L’actuació potencia l’encaix entre el port pesquer i la vila i fomenta una de les línies estratègies de l’Administració portuària, la integració dels ports amb els seus teixits urbans, amb la millora dels accessos i la mobilitat i amb la creació de nous espais per a la ciutadania.