Mes de paraules

Recuperats els cossos de l’ultralleuger enfonsat a Roses

Rescat de l'ultralleuger
El vaixell 'Punta Mayor' remolcant l'ultralleuger a bord

Els equips de rescat han aconseguit, aquest migdia, rescatar els cossos del dos ocupants de l’ultralleuger desaparegut al desembre a Pals i trobat a Roses fa 4 dies

Rescat de l'ultralleuger
El vaixell ‘Punta Mayor’ remolcant les restes de l’ultralleuger a bord

Després de tres dies d’operació de rescat els equips d’emergència han aconseguit, aquest migdia, reflotar l’ultralleuger i els seus dos ocupants sinistrats, amb èxit. Un vaixell del Centre d’Immersió de Roses amb l’ajuda d’una grua ha hissat l’aparell des d’una fondària gairebé 90 metres. Una operació que en tot moment era supervisada pel cap del GEAS de la Guàrdia Civil a Girona, Fernando Aguirre, el qual ha assenyalat que “durant la pujada s’ha fet una parada a 50 metres de superfície, però ha estat quan faltaven 30 metres que hem hagut de parar, ja que els danys estructurals de l’aparell hi havia perill que l’ultralleuger caigués”. Uns danys causats per la pròpia tela del paracaigudes que provocava el despreniment del motor respecte al xassís, “per la qual cosa 4 bussejadors del Grup de Busseig Tècnic a Gran Profunditat, baixessin ha assegurar l’estructura, que un cop feta s’ha continuat a hissar l’aeronau fins a la superfície”.
Tot seguit, el vaixell de grans dimensions ‘Punta Mayor’ de Salvament Marítim de la Marina Mercante l’ha carregat a bord i se l’ha emportat al port de Palamós, ja que el de Roses no té prou calat per perquè hi fondegi aquest remolcador.

En aquest dispositiu de recuperació dels cossos i reflotament de l’ultralleuger han participat un total de 8 embarcacionsdel GEAS i el Grup de Busseig Tècnic de la Guàrdia Civil dels Mossos d’Esquadra, dels Bombers de la Generalitat i Salvament Marítim.

Història d’una desaparició i un rescat

Rescat de l'ultralleuger
Membres dels difeents equips de rescat 

La cronologia de la desaparició de l’ultralleuger amb els dos tripulants a bord, la instructora de vol, Joana Romo, de 48 anys i veïna de Torroella de Montgrí, i l’alumne de Barcelona, Antonio Marcos Nadal, de 44 anys, es remunta al diumenge 22 de desembre, quan al voltant de l’1 del migdia. Va ser quan els familiars dels dos ocupants de l’aparell van posar la denúncia de la desaparició a la comissaria dels Mossos d’Esquadra de la Bisbal d’Empordà.

A partir d’aquí es va encetar tot un operatiu en el que van prendre part la Regió policial de Girona del mossos, bombers de la Generalitat, Agents Rurals i Polícia Local de la zona, Guàrdia Civil i Salvament Marítim. La recerca es va portar a terme per terra, mar i aire, tant per les Illes Medes com pel terme municipal de Begur, ja que la informació que tenien els equips de rescat per part de diferents testimonis, com dels radars de l’aviació civil, tot feia indicar que l’ultralleuger estaria per aquella zona del Baix Empordà.

Rescat de l'ultralleuger
El robot subaquàtic utilitzat per localitzar les restes de l’ultralleuger

Va ser un operatiu de recerca per part dels equips d’emergència que es va portar a terme de manera intensiva durant uns quants dies, i que fins i tot companys i amics de la instructora de vol sinistrada, dels aeròdroms de Pals i Viladamat, van participar en les tasques de recerca. Tot amb un resultat negatiu. Els tripulants i l’ultralleuger no van aparèixer.

Per la seva banda, els familiars d’Antonio Marcos Nadal van contractar el vaixell ‘Bon Pigall’, que ha participat en el rescat dels cossos i de les restes de l’aparell, i un helicòpter per continuar amb la recerca del pilot de vol sinistrat.

Rescat de l'ultralleuger
El GEAS de la Guàrdia Civil en el moment de pujar a bord del ‘Bon Pigall’

Però no va ser fins aquest passat dimecres, 8 de gener, 17 dies després de la seva desaparició, quan es van tenir noticies novament de l’aeronau. El vaixell pesquer Fontdecaba de Roses, mentre feinejava a una milla de la costa al Cap Norfeu, es va topar amb l’aparell, el va enganxar per remolcar-lo cap a port, però se li va escapar enfonsant-se a gairebé 90 metres de fondària.
Aquell mateix dia, 8 de gener, a la tarda el GEAS, Grup Especial d’Activitats Subaquàtiques, de la Guàrdia Civil, agents judicials dels mossos d’Esquadra, i els pescadors que se’l van trobar es van dirigir a bord del ‘Bon Pigall’ a la zona de la roca del gat, al Cap Norfeu, per verificar gràcies al robot subaquàtic que incorpora el vaixell que les restes trobades pels pescadors rosincs corresponien a l’ultralleuger desaparegut el 22 de desembre, tot i que no es va poder certificar que els dos tripulants fossin a dins, ja que el paracaigudes de seguretat de l’aeronau no només tapava la cabina, sinó que embolcallava literalment l’ultralleuger.

Rescat de l'ultralleuger
Embarcacacions treballant en les tasques de reflotament de l’ultralleuger

Precisament, una de les hipòtesis de les quals s’ha parlat durant aquests dies al port de Roses és que l’aparell podia haver tingut, el dia de la seva desaparició, algun tipus de problema quan sobrevolava la badia de Roses i els seus tripulants van accionar el paracaigudes de seguretat. I el mateix paracaigudes, un cop a l’aigua, podia haver impedit la sortida de la cabina dels seus ocupants.

Al dia següent, dijous, i un cop confirmat que els aviadors eren dins la cabina els diferents cossos d’emergència, Guàrdia Civil, Mossos d’Esquadra, Bombers i Salvament Marítim, comandats per Fernando Aguirre, van encetar les tasques de recuperació dels cossos, les quals s’han finalitzat aquest migdia, 12 de gener.

El rescat