Roses rebrà enguany 4.000 passatgers de 13 escales programades de creuer

Creuer Seabourn Quest a Roses

El creuer Seabourn Quest a Roses / Foto: arxiu

Els ports de Palamós, Roses i la Ràpita rebran 42.000 passatgers aquest 2014

Creuer Seabourn Quest
El creuer Seabourn Quest quan va fer escala a Roses al 2012 / foto:arxiu

Els ports de Palamós, Roses i Sant Carles de la Ràpita són els tres ports gestionats per l’Administració catalana que  avui dia reben tràfic de creuers. Aquest  any els tres enclavaments rebran 53 escales de creuer, amb un increment del 23% respecte el 2013, i 42.000 passatgers, amb un augment del 35%. Concretament, Palamós preveu 37.000 passatgers, un 23% més que l’any passat, repartits en 34 escales. Aquesta temporada el 65% dels creuers de Palamós portaran una mitjana de 1.400 passatgers.

A Roses hi ha programades 13 escales de creuer i 4.000 passatgers, quadruplicant el nombre de viatgers respecte el 2013. Finalment, Sant Carles de la Ràpita se suma aquest any per primer cop als ports amb activitat de creuers amb 6 escales i la visita d’un miler de passatgers.

L’estimació de l’impacte econòmic d’aquests 42.000 passatgers i la part de la tripulació que desembarcarà durant la temporada 2014 entre els tres ports és d’uns 3MEUR.

Balanç de 2013

Els ports de Palamós i Roses van tancar la temporada de creuers 2013 amb 43 escales i 31.000 passatgers, incrementant un 39% el nombre d’escales. El 40% dels vaixells van ser de luxe i amb menys capacitat de passatge, però de major poder adquisitiu.

Es presenta el pla d’inversió als ports de la Generalitat durant els propers quatre anys

Ports de la Generalitat
El conseller Vila, amb el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font; la gerent de Ports de la Generalitat, Dolors Rodríguez, i l’alcalde d’Arenys de Mar, Estalislau Fors, aquest matí durant la presentació

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat avui al port d’Arenys de Mar el Pla d’inversions 2014-2017 de Ports de la Generalitat, que preveu una inversió publicoprivada de 95 milions d’euros en actuacions a executar en els propers quatre anys en els ports catalans. D’aquesta inversió, el 69% es finançarà amb fons privats i el 31% restant amb recursos públics.

Els objectius estratègics del Pla són l’optimització de les instal·lacions portuàries, la modernització de les infraestructures, la millora dels serveis, la integració dels ports en els seus municipis i el foment de la sostenibilitat. Aquest Pla d’inversions reforça el paper dels ports com a motors econòmics,  que generen activitat i ocupació i creen riquesa en el conjunt del territori.

Les actuacions públiques més destacades es destinaran a donar funcionalitat i recer als ports (9,8 MEUR); ampliar la connexió entre els ports i els municipis (7,8 MEUR); donar suport a la indústria de construcció i reparació de vaixells, promoure la captació de nous tràfics de mercaderies i l’augment d’escales i línies de creuers (4,8 MEUR);  potenciar els nous sistemes de comercialització del peix i les polítiques del sector pesquer i optimitzar les instal·lacions pesqueres (2,5 MEUR);  ajudar a reconvertir el sector nàutic (2,4 MEUR); i fomentar l’eficiència dels recursos energètics en totes les instal·lacions portuàries (1,3 MEUR), entre d’altres.

Les actuacions del sector privat permetran revitalitzar el sector nàutic (24,9 MEUR); ampliar l’activitat de drassanes i manteniment de vaixells i augmentar la diversificació de tràfics comercials i línies de creuers (22,4 MEUR); desenvolupar les façanes portuàries amb activitats que generin dinamisme econòmic als municipis i les seves àrees d’influència (17,6 MEUR), entre altres actuacions.

A aquestes xifres cal sumar-hi les petites inversions del sector privat (7,7 MEUR) i les inversions de Ports de la Generalitat no imputables a cap zona portuària en concret (672.547 euros).