Mes de paraules

Salut agilita els tràmits per la baixa mèdica per COVID

El Departament de Salut, així mateix, demana a l’Estat que accepti una declaració autoresponsable del ciutadà per la qual no ha d’intervenir el metge o la metgessa

El Departament de Salut ha presentat un seguit de mesures destinades a agilitzar els tràmits per alliberar els professionals sanitaris d’aquests actes administratius, prioritzar l’assistència sanitària i facilitar les gestions als ciutadans. A partir  d’avui, les persones que sol·licitin la baixa per COVID obtindran l’alta 7 dies després, un cop acabat l’aïllament, directament a La Meva Salut. Si passat aquest període o abans, la persona encara té símptomes o es troba malament, haurà de contactar amb el CAP perquè valorin el seu cas. 

Paral·lelament, la secretària general de Salut, Meritxell Masó, ha demanat a l’Estat i al Ministeri que es pugui emetre una baixa laboral a través d’una declaració auto responsable del ciutadà. “Tota la càrrega de les excepcionalitats és per les CCAA i, evidentment, estem disposats a buscar totes les solucions possibles, però també demanem un acte de solidaritat, de responsabilitat i de col·laboració amb l’Estat. Concretament, el que li demanem és poder fer una declaració auto responsable perquè això agilitzaria i descarregaria molt el procediment burocràtic i feixuc que tenim en aquests moments”. En aquest sentit, ha explicat que “amb la declaració auto responsable no intervé el metge o la metgessa.”

Noves mesures per agilitzar la baixa mèdica per covid

La secretària general de Salut ha recordat que en cas que aquest positiu de COVID s’hagi obtingut per un test d’automostra, hi ha fins a quatre maneres per comunicar-lo:

  • De manera temporal i per ajudar a descongestionar l’atenció primària, a través de les farmàcies adherides. Tal com es va presentar la setmana passada, Salut ha implementat un procediment per tal que l’usuari ha de trucar a la farmàcia i identificar-se, indicar la marca del test i la data en què s’ha fet. Masó ha insistit en la importància de no anar-hi presencialment, ja que amb un resultat positiu ja ha començat el període d’aïllament.
  • Amb una eConsulta des de La Meva Salut, indicant la marca del test i la data en què s’ha fet.
  • A la web cita salut.gencat.cat, a l’apartat Símptomes de la COVID-19, mitjançant un formulari de nova creació.
  • Si no es pot fer cap dels canals anteriors, es pot contactar amb el CAP o bé trucar el 061. Tot i això, es recomana que sempre que sigui possible s’utilitzin vies telemàtiques per reservar els centres d’atenció primària per a les persones que realment necessitin aquesta atenció perquè no es trobin bé o per qualsevol altre problema de salut.

Un cop fet el tràmit automatitzat d’inclusió del positiu a l’historial clínic, la persona rebrà un SMS al seu telèfon mòbil amb un enllaç a ContacteCovid.cat per tal que identifiqui els contactes estrets i tramitar seguidament la baixa laboral, si és necessari.