Salut recomana seguir una ‘dieta digital’ per afavorir el descans durant l’estiu

Dieta digital

Els beneficis de la desconnexió digital es poden notar només deixant de banda els dispositius intel·ligents durant una part del dia

Dieta digitalL’estiu i les vacances poden ser una bona època per cultivar comportaments saludables, com fer activitat física a l’aire lliure, introduir més fruita i hortalisses en els àpats… i fer un ús més adequat de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Així, si durant la resta de l’any s’ha estat connectat contínuament a internet i pendent del mòbil, es pot aprofitar l’estiu per desconnectar, ni que sigui algunes hores al dia, i gaudir dels beneficis que això comporta.
En aquest sentit, s’apunten alguns com ara millorar la percepció d’autocontrol i fer-se protagonista de la gestió del temps, descansar mentalment de l’excés d’estímuls a què poden exposar les TIC, relacionar-se més intensament i sense interferències amb la família i els amics, i disposar més temps per llegir, pensar o, senzillament, per no fer res.
Per aconseguir una millor gestió del temps dedicat a les TIC, hi ha algunes estratègies senzilles que ajuden:

  • Apagar el mòbil o deixar-lo en una altra habitació almenys durant una part del dia. Si cal comprovar l’entrada de missatges o trucades perdudes, cal fer-ho només de tant en tant.
  • Triar espais lliures de dispositius mòbils a casa o a la feina, on no hi hagi interferències en les activitats, en les relacions personals o en la solitud.
  • Establir regles d’acord amb la família: per exemple, que no hi hagi dispositius damunt la taula mentre es menja, a la cuina o al cotxe.

A més, cal tenir present altres consells per assolir una efectiva ‘desintoxicació digital’:

  • Anunciar-la a la xarxa: es pot activar el contestador del telèfon, preparar una resposta automàtica al compte de correu electrònic i dir als contactes que s’estarà sense connexió. Si cal, es pot indicar a familiars, companys de feina o clients una forma alternativa de contactar en cas d’emergència.
  • Disposar de despertador, de manera que no calgui tenir el mòbil a la tauleta de nit per despertar-se.
  • Desactivar les notificacions automàtiques al mòbil o a altres dispositius intel·ligents, de manera que no n’arribin del correu electrònic o de les xarxes socials.

Els efectes perjudicials de les TIC
La introducció de les TIC ha suposat millores molt importants en la vida de tothom: per treballar, estudiar, fer gestions, comunicar-se amb altres persones i gaudir del temps de lleure. Amb tot, el desenvolupament dels telèfons intel·ligents i les tauletes tàctils ha ofert un accés immediat i continuat a les TIC que, encara que generalment no representa un problema greu, pot interferir en la vida diària i tenir efectes potencialment perjudicials per a les persones, com ara els següents:

  • Fer servir consoles de joc, telèfons intel·ligents, tauletes i altres dispositius mòbils abans d’anar a dormir pot restar hores de descans i fer que sigui més difícil agafar el son.
  • Estar pendent de missatges o de converses al mòbil pot causar distraccions que són especialment perilloses quan es camina pel carrer o es condueix.
  • Passar molt temps connectat al mòbil i a internet pot suposar un obstacle per a les relacions personals o, senzillament, per a descansar i relaxar-se.

A Catalunya, la major part de la població adulta utilitza dispositius mòbils i internet. Moltes persones fan servir les TIC per comunicar-se mitjançant el correu electrònic i les xarxes socials, per accedir als serveis sanitaris i per buscar informació i consells sobre salut, tal com posen de manifest diversos estudis i enquestes, com aquesta que, breument, ajuda a conèixer la relació de la població amb internet i la telefonia mòbil.