Sí a la regulació, no a la prohibició

Roses
Vista zenital de Roses

Escric aquest article amb la voluntat d’explicar què es va votar en el darrer Ple de l’Ajuntament de Roses i quin ha estat el posicionament del grup municipal de Junts per Roses.

En el Ple del mes de maig es va debatre una moció promoguda per l’Associació d’Empresaris Roses-Cap de Creus sota el títol “Manifest de rebuig rotund al Decret Llei 3/2023, i en suport a una ordenació justa i resolutiva adaptada a la realitat local del lloguer turístic. No a la prohibició, sí a la regulació” .

Aquesta moció, argumenta els motius del perquè el Decret Llei 3/2023 és tan nociu per al sector turístic de Roses, doncs elimina sense cap tipus de diàleg ni negociació més de 3.300 habitatges d’ús turístic, reduint de forma molt considerable l´oferta d’allotjament que té actualment el municipi. Així mateix, la moció literalment diu:

El lloguer turístic no ha de ser prohibit ni perseguit. Ha de ser regulat, fiscalitzat i ordenat, però mai demonitzat ni eliminat. Rebutgem frontalment qualsevol normativa que pretengui uniformitzar realitats molt diverses, sense tenir en compte el model específic del nostre municipi”.

El turisme és un dels principals motors econòmics de Roses. Els habitatges d’ús turístic no només beneficien els seus propietaris, sinó que generen activitat per a nombrosos sectors: comerç local, restauració, empreses de manteniment, professionals autònoms, gestories, immobiliàries i molts altres negocis que depenen, directament o indirectament, de l’activitat turística. Qualsevol modificació substancial del model actual ha de valorar amb rigor l’impacte que pot tenir sobre l’ocupació i l’economia local.

Roses té una demanda d’allotjament turístic molt elevada i s’ha de poder acollir en sinergia entre hotels, càmpings i apartaments. Però, cal tenir en compte que el client d’hotel no sol escollir anar a un càmping, ni a un apartament i viceversa.

A més, hem de tenir en compte una particularitat prou important i és que molts dels propietaris dels habitatges d’ús turístic no posaran el seu immoble al mercat de lloguer anual perquè també en fan ús durant determinades èpoques de l’any (per cap d’any, per Setmana Santa, algunes setmanes durant l’estiu…). No tenir en compte aquesta realitat suposa una visió incompleta del funcionament del sector a Roses.

Com a regidora del grup municipal de Junts per Roses i d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament, per responsabilitat i per vetllar pels ciutadans del municipi al que represento, defenso un SÍ a la REGULACIÓ, però a una REGULACIÓ segons la SINGULARITAT de cada municipi. No es pot regular Roses igual que Barcelona, i menys sense escoltar el sector afectat.

La problemàtica d’accés a l’habitatge cal fer-li front amb un increment de la promoció pública, garanties a la propietat respecte al mercat de lloguer i lluita contra les ocupacions delinqüencials.

Per tant, és important que no us enganyin. Aquest debat s’ha de fer amb rigor i sense simplificacions. La moció aprovada defensa clarament la regulació dels habitatges d’ús turístic, però rebutja una limitació indiscriminada que no tingui en compte la realitat específica de Roses i que pugui perjudicar greument l’economia local.

Joana Pérez, regidora d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament de Roses