Vivim en una època en què les xarxes socials tenen un poder immens. Ens connecten, ens informen, ens permeten compartir opinions. Però també s’han convertit en un amagatall per als covards, els manipuladors i aquells que s’encarreguen d’intoxicar la convivència amb perfils falsos, sense donar la cara.
Jo, sincerament, detesto aquesta pràctica.
Les idees es defensen amb arguments, no amb màscares. Les crítiques s’han de fer amb nom i cognoms, no amb identitats inventades. És massa fàcil enverinar el debat públic des de l’anonimat. Però el que és fàcil no sempre és valent, ni correcte.
Estic convençut que hauria d’existir una llei clara i efectiva que impedeixi la creació de perfils falsos amb finalitats difamatòries o de manipulació informativa, especialment quan s’utilitzen per atacar persones, tergiversar realitats o influir en processos socials o polítics. Defensar la llibertat d’expressió no vol dir permetre l’anonimat irresponsable o l’insult gratuït.
La transparència és un valor fonamental en democràcia. Si algú té alguna cosa a dir, que la digui. Però que la digui amb la dignitat que dona donar la cara.
En el meu cas, sempre he opinat amb nom i cognoms. Sempre. Perquè crec en el respecte, en la veritat i en el valor dels principis.
Ja és hora que també les xarxes socials defensin la veritat i la responsabilitat.
Pere Gotanegra