Mes de paraules

‘Surdina’, del director portuguès Rodrigo Areias, millor pel·lícula del 32è Festival de Cinema de Girona

32è Festival de Cinema de Girona
Fotograma de la pel·lícula 'Surdina'

El premi a la millor interpretació ha estat per a Pierre Rochefort, coprotagonista del film Long Time No See, dirigida pel francès Pierre Filmon

El Festival de Cinema de Girona ha fet entrega en un acte online dels premis. Els jurats, formats per més d’una trentena de persones, han seleccionat:

En llargmetratges, la tragicomèdia Surdina de Rodrigo Areias (Portugal) ha estat seleccionada com a millor pel·lícula del Festival; la millor interpretació a Pierre Rochefort per Long Time No See (dirigida pel francès Pierre Filmon); la millor música a Tó Trips per Surdina; i la millor fotografia a Jorge Quintela per Surdina.

En l’apartat Handicapped, la guanyadora ha estat El sentido del cacao: en busca del gusto perdido, d’Alberto Utrera, un documental on Jordi Roca fa recuperar l’olfacte i el sabor a persones amb aquesta discapacitat. Traslasierra de Raquel Kurpershoest, ha rebut un accèssit; i Un año más de Júlio Suárez Maireles una menció especial.

El premi al millor documental ha estat per Raúl de la Fuente (Donòstia), per Woman.

En l’apartat de curtmetratges ha estat seleccionat com a millor La vendedora de lirios de Igor Galuk (Argentina); la millor interpretació és per Melisa Peralta (La Tiguerita) per Beef d’Ingride Santos (Catalunya); la millor música per Ñihi, de la directora Tamara Cruz amb música de Jaime Solórzano; i la millor fotografia per La vendedora de lirios de Igor Galuk, amb el director de fotografia Ignacio Izurieta. En relació a Beef és un dels curtmetratges inclosos al Powerful women, amb la dona en el centre d’atenció (més concretament, “les superdones de la vida quotidiana”).

En l’apartat  de videoclip, els guanyadors ex aequo són Marinas Found (O Mundo É Mais Que Eu), i Fatal Tiger  (Fucking Down).

En videocreació, premi exaequo per Haiku de Martin Gerigk (Alemanya) i Constraint del director Bai Xue (Xina). Els premis km0 són per Mots de calç i sal, del director Jaume Geli (Banyoles) i Vanitas de la directora Laura Pujolàs (Banyoles).

Pel que fa al Premi Festival dels Infants han obtingut premi, en la categoria de 4 a 7 anys o28 i accèsit per Rainbows Friends; de 8 a 10 anys o28 i accèsit per Rainbows Friends; de 10 a 12 anys, o28 i accèsit per La Nòria. De 12 a 16 anys, la guanyadora ha estat Sin Filtro i accèsit per Souvenir. S’ha fet una menció especial del jurat a The Kid.

El Festival dels Infants s’ha celebrat de nou, dedicat als alumnes de les escoles de les comarques de Girona, en aquesta edició en un format diferent. L’activitat s’ha fet via streaming en temps lineal i hi ha participat 5.300 estudiants que han decidit el guanyador de la secció Joventut i Infància del Girona Film Festival. “Aquest festival ha estat un èxit, no només pel nombre de participants sinó per la interacció d’estudiants i mestres. També es desenvoluparà un projecte educatiu a partir d’aquesta experiència”, destaca el director del Festival, Lluís Valentí.

Està previst organitzar el desembre un esdeveniment especial de projeccions als Albèniz de les pel·lícules guanyadores, si les circumstàncies ho permeten.

El Festival, que compta amb la col·laboració, entre altres, de l’Ajuntament de Girona, la Diputació i la Generalitat, l’ICEC (Institut Català d’Empreses Culturals) i el Ministerio de Cultura,  s’ha convertit en un esdeveniment de renom internacional. 

El 32è Festival de Cinema de Girona ha doblat aquest any el nombre de pel·lícules que hi participen en relació a l’edició del 2019 i s’ha passat de 241 a unes 500 seleccionades, provinents d’una cinquentena de països. (Aquest any s’han presentat més de 2.000 pel·lícules al procés de selecció). D’acord amb les noves restriccions per la pandèmia de la Covid-19 decretades pel Govern de la Generalitat s’ha hagut de suspendre les projeccions previstes del 3 al 7 de novembre als cinemes Albèniz, que estaven dedicats íntegrament al Festival, i les previstes a la Fundació Valvi, però s’ha mantingut el concurs i els premis, que han decidit els jurats de cadascun dels apartats, formats per cineastes, músics, productors, compositors i representants de professions diverses.

El més antic després de Sitges

El Festival de Cinema de Girona és el més antic a Catalunya després de Sitges.

Segons un estudi recent que inclou dades de quatre anys, s’han presentat al Festival entre el 2014 i 2018, un total de  14.269 pel·lícules, de les quals 1.200 han estat seleccionades i projectades a la ciutat. El 66% de les pel·lícules presentades són estrangeres, mentre la resta provenen de l’Estat espanyol, i en total hi hagut representació  d’un centenar de països. Estats Units, França, Itàlia i Iran encapçalen la participació, seguits de Itàlia, Alemanya, Mèxic i Israel. L’any passat es van presentar 241 pel·lícules d’uns 50 països.

Pel que fa al talent present a Girona, l’edat mitjana és de 34 anys. L’esdeveniment s’orienta bàsicament al talent emergent i jove.