El turisme nàutic a Catalunya augmenta i factura més de 300 milions d’euros

Estacions Nàutiques de Catalunya

El Fly Board és una de les activitats que s'ofereixen a les Estacions Nàutiques de Catalunya

Les set Estacions Nàutiques de Catalunya ofereixen més de 750 productes relacionats amb el turisme nàutic i el territori

Estacions Nàutiques de Catalunya
El Fly Board és una de les activitats que s’ofereixen a les Estacions Nàutiques de Catalunya

El turisme nàutic va a l’alça i així ho demostren les dades de facturació de les 570 empreses que estan associades a les set Estacions Nàutiques que hi ha a Catalunya i que en el darrer exercici se situen en els 320 milions d’euros. D’aquests, 194 milions corresponen a les tres estacions nàutiques de Girona que agrupen un total de 359 empreses; 88 milions a les dues estacions nàutiques de Tarragona que apleguen 148 empreses; i 38 milions a les dues estacions nàutiques de Barcelona que tenen 63 empreses associades.

La majoria de les empreses que duen a terme aquest tipus d’activitats del sector de la restauració, hoteler i dels serveis són petites ( ocupen entre 4 i 6 treballadors)  i tenen una facturació d’uns 600.000 euros de mitjana anuals. El model de gestió de les estacions nàutiques inclou una col·laboració publico-privada en la que hi participen empreses locals i ajuntaments dels set destins especialitzats  a Catalunya  en aquest segment.

Les Estacions Nàutiques de Roses, l’Estartit, Sant Feliu de Guíxols, Sant Carles de la Ràpita, Costa Daurada, Santa Susanna i Vilanova i la Geltrú encaren la temporada d’estiu amb dos grans objectius: posicionar Catalunya com la destinació de turisme nàutic per excel·lència, no només  de juny a setembre, també durant els mesos de març, abril, maig , octubre i novembre; i situar la nàutica a l’abast de tothom. La idea és aprofitar al màxim el gran potencial que tenen les platges catalanes i els recursos naturals marítims  per practicar activitats nàutiques i activitats vinculades al territori com el cicloturisme, el senderisme o l’observació d’aus.

Més de 750 productes

Les estacions nàutiques catalanes ofereixen en conjunt més de 750 productes relacionats amb el turisme nàutic i amb el territori, que es comercialitzen a través de les oficines de les estacions, en els punts que tenen distribuïts les estacions pel territori , a través dels portals webs o directament des de les empreses que els ofereixen. La idea és continuar posant en valor tot l’actiu que hi ha al voltant del mar i del territori. La seva aposta passa per oferir productes singulars, sorprendre amb noves propostes cada temporada i dur a terme campanyes promocionals potents i creació de packs de producte per tal de captar els milions de turistes nàutics que hi ha a Europa.  Les activitats més demandades són el pàdel surf, el kitesurf i el flybaord  i el perfil del turista nàutic és el client europeu, majoritàriament francès, belga, holandès  i també l’espanyol tot i darrerament s’ha detectat un augment del britànic.

Indicadors positius a les set estacions

Les set estacions nàutiques catalanes es preparen per afrontar una temporada amb bones perspectives després que l’ anterior va deixar alguns indicadors positius. Així,

  • L’Estació nàutica Roses-Cap de Creus:  ha consolidat el “Pesca Turisme”, una activitat molt innovadora que va posar en marxa l’any 2013 de forma pionera per posar en valor el treball dels pescadors i que dóna l’oportunitat al turista de ser pescador per un dia. A més, Roses ha fet una forta aposta per la vela: aquest any acollirà per sisena vegada el tour de França a Vela , la prova nàutica per etapes més important d’Europa que genera un impacte econòmic al territori de 600 mil euros. Las visites guiades al port pesquer també desperten un gran interès: l’any passat n’hi va haver unes 1.200.
  • L’Estació Nàutica Sant Feliu de Guíxols Costa Brava: és la més jove de les estacions: es va crear al 2014. Ha posat en marxa un producte molt innovador que consisteix en pescar dels fons marí de la badia de S’Agaró ampolles de vi que han estat envellides durant 18 mesos sota mar. L’activitat, anomenada “Immersió enològica” està tenint molt bona acollida entre els turistes.
  • L’Estació Nàutica de Sant Carles de la Ràpita – Delta de l’Ebre: al 2015 va fer un 20 per cent més de vendes directes . Entre les seves activitats més innovadores hi ha el lloguer d’embarcacions sense titulació que permet al turista navegar per la Badia dels Alfacs  sense disposar de cap permís i ser capità per un dia.
  • L’Estació Nàutica Costa Daurada: El punt d’informació que tenen intal.lat a la platja de Salou ha registrat durant  el passat mes de juny un important increment de reserves, i de gener fins ara ha rebut 50 mil visites al seu web . Aquesta estació ofereix un producte únic al món que consisteix en practicar snorkel entre tonyines gegants  dins una piscina situada al mar . L’activitat es complementa amb una degustacio d’aquest producte.
  • L’Estació Nàutica de Santa Susanna: d’entre el ventall d’activitats naùtiques aposta per la vela i el windsurf tot i que recentment ha posat en marxa una  atractiva activitat lligada amb el territori que consisteix en fer rutes guiades per les sis torres de guaita que hi ha al municipi. La localitat és la que té més torres de guaita del Maresme.
  • L’Estació Nàutica de Vilanova i la Geltrú : aquesta temporada han posat en marxa una nova plataforma de producte i comercialització: www.envilanova.com . La vela i el caiac són les seves activitats  centrals. A més,  han ampliat les experiències que ofereixen al voltant del ecoturisme i l’enoturisme com ara rutes a peu, en segway o en bici per les vinyes de la zona  o la possibilitat de fer tallers enmig de les vinyes.
  • L’Estació Nàutica de l’Estartit-Illes Medes: és l’estació degana, es va crear al 1998. Les vendes de productes van augmentar un 12 per cent el 2015 en relació al 2014. La immersió a les Medes és una de les seves principals activitats. A més, aquesta temporada ha posat en marxa una activitat molt innovadora per posar en valor l’ofici de pastor. L’activitat es diu “Tornen els pastors” i consisteix en exhibicions de gossos d’atura amb ovelles, oques i ànecs; també es  mostra com funciona un mas i els animals que s’hi poden trobar.

Les set estacions nàutiques de Catalunya celebren cada any la Festa del Mar, una jornada de portes obertes que té per objectiu mostrar als visitants tot el potencial turístic de cada municipi i divulgar els atractius de cada zona.  Les activitats es poden fer per un preu de fins a 5 euros.

El sector ha apostat en els últims anys per fer una promoció conjunta  en els salons nàutics de Barcelona, París i Düsseldorf.