L’informe “Anàlisi del càmping a la Costa Brava 2025. El càmping com a eina de desestacionalització”, elaborat per relleu l’empresa de Roses, BIM Consultors, s’ha presentat ahir en el marc del Girocamping Pro, celebrat a Torroella de Montgrí
El càmping s’ha consolidat com el gran motor de la desestacionalització turística a la Costa Brava i al Pirineu de Girona garantint un flux de visitants més regular durant tot l’any i contribuint a un model turístic equilibrat, sostenible i competitiu. Un nou estudi confirma que, entre totes les tipologies d’allotjament, aquest sector lidera el creixement de la demanda fora de la temporada alta, esdevenint un pilar econòmic essencial per al territori.
Durant el 2024, els càmpings gironins van registrar 8,7 milions de pernoctacions, un increment del 8,8 % respecte a l’any anterior, superant el creixement mitjà del sector a Catalunya. El nombre total de turistes va arribar als 1,48 milions, amb una estada mitjana de 5,89 dies anuals. Tot i que els pics més alts es donen a l’estiu, amb 7,41 dies al mes d’agost, la temporada baixa també presenta xifres rellevants, amb mitjanes de 3,3 dies al gener i 5,9 dies al setembre.
“El càmping gironí no només ha aconseguit trencar la temporalitat estival i atraure visitants durant tot l’any sinó que s’ha convertit en el gran motor de la desestacionalització turística. Som un element essencial per a l’equilibri turístic i econòmic del territori”, va destacar Miquel Gotanegra, president de l’Associació de Càmpings de Girona, durant la celebració ahir del Girocamping Pro 2025, que ahir es va celebrar a l’Auditori Teatre Espai Ter de Torroella de Montgrí.
Les dades es recullen a l’estudi “Anàlisi del càmping a la Costa Brava 2025. El càmping com a eina de desestacionalització”, elaborat per l’empresa de Roses, BIM Consultors, i presentat al setè Girocamping Pro.
Creixement més enllà de l’estiu
L’increment de la demanda no es limita a l’estiu. Mentre l’agost mostra una lleugera disminució, les temporades de primavera i tardor registren increments significatius d’ocupació i pernoctacions. Aquesta tendència també es reflecteix en l’obertura dels establiments: si el 2015 hi havia un 8 % dels càmpings que obria tot l’any, el 2025 aquesta xifra ha pujat a l’11 %. Els establiments oberts almenys nou mesos a l’any han passat del 11 % al 23 %, mentre que la mitjana de dies d’obertura ha crescut un 21,5 % en una dècada, fins als 215 dies anuals.
Impacte econòmic i laboral
El càmping es consolida com un motor econòmic i laboral clau per a les comarques gironines. La Costa Brava compta amb 7.100 treballadors vinculats al sector, la xifra més alta de Catalunya i molt superior a la suma de Tarragona, Barcelona i Lleida. A més, la proporció de turistes per lloc de treball és molt eficient, amb un ràtio de 413 turistes per empleat, comparat amb els 705 de Tarragona i els 1.972 de Lleida.
Lideratge i impacte territorial
El sector del càmping gironí lidera tant la marca Costa Brava Pirineu de Girona com el sector a Catalunya i Espanya. L’estratègia de desestacionalització ha consolidat el càmping com a motor de dinamització turística, amb un impacte que es nota tant a nivell de destinacions com de microdestinacions.
Anàlisi de nou destinacions clau
L’anàlisi de nou destinacions clau combina dades globals i locals per comprendre millor l’evolució de la demanda, l’ocupació i l’impacte econòmic del sector. L’estudi posa de relleu increments significatius del valor econòmic generat fora de la temporada d’estiu en l’última dècada, com , per exemple, un 46 % a Blanes ( amb un impacte econòmic global de 91 milions d’euros al 2024), un 43 % a Palamós ( 37,1 milions al 2024) , un 36 % a Roses ( 23,1 milions al 2024) , un 22 % a Pals ( 78,2 milions al 2024), o un 20 % a Castelló d’Empúries (88 milions al 2024). La consolidació del model es fonamenta en un càmping de qualitat amb serveis superiors, la inversió en innovació, tecnologia i sostenibilitat, i l’aprofitament d’una situació climàtica més propicia per ampliar la temporada i adaptar les propostes competitives.
Girocamping Pro i seguretat al sector
La inauguració del setè Girocamping Pro va comptar amb la presència de Jordi Colomí, alcalde de Torroella de Montgrí, Xavier Guitart, delegat del Govern a la Generalitat a Girona, Vanessa Peiró, diputada de la Diputació de Girona, i Miquel Gotanegra, president de l’Associació de Càmpings de Girona. El congrés, organitzat per l’Associació de Càmpings de Girona, reuneix gairebé 300 professionals del sector i estudiants, i més d’una vintena d’empreses participants amb activitats de networking.
El Girocamping Pro 2025 va posar el focus en la gestió del risc i la millora de la seguretat davant del nou context d’emergència climàtica. Garantir i reforçar la seguretat dels clients i dels equips és una de les principals prioritats del sector, i l’objectiu del congrés és oferir estratègies, innovacions tecnològiques i eines pràctiques per optimitzar la gestió dels riscos.