Mes de paraules

“Una copa i prou. Per provocar un accident n’hi ha prou amb una copa”, nova campanya de conscienciació viària

L’any 2019, un de cada cinc conductors morts a Catalunya havia consumit alcohol

La campanya de sensibilització viària que avui posa en marxa el Servei Català de Trànsit (SCT) té com a objectiu la prevenció i la reducció d’accidents i víctimes a les carreteres catalanes com a conseqüència del consum de begudes alcohòliques i drogues. Amb el lema Una copa i prou. Per provocar un accident n’hi ha prou amb una copa, aquesta acció divulgativa posa èmfasi en el fet que conduir amb una taxa d’alcoholèmia per sota del límit legal permès ja pot suposar un risc de patir un sinistre i per tant, si s’ha d’agafar un vehicle, no s’ha de consumir res d’alcohol. 

L’SCT recorda que el consum d’alcohol no està associat només a l’oci nocturn ni al col·lectiu dels joves, sinó que també es produeix en dinars o trobades familiars o amb amics, en un context en què el seu consum està socialment més acceptat. 

El concepte creatiu de la campanya es basa en una metàfora visual que mostra com es trenca una copa de vi per reflectir els danys irreparables que pot comportar el consum d’una única copa d’alcohol. El  missatge de conscienciació que es vol transmetre és clar: tot i que se circuli amb una taxa d’alcoholèmia dins dels marges legals permesos actualment (0,5 grams per litre en aire espirat per als conductors generals), el risc d’accident es pot incrementar atès que les condicions psicofísiques ja es veuen alterades. 

Per tant, l’única taxa realment segura a l’hora de conduir és la 0,0; haver begut “una copa i prou” no és cap garantia d’una conducció segura i pot augmentar el risc d’accident. Alhora, el tancament de l’espot també reforça la idea de tolerància zero a la combinació d’alcohol/drogues i conducció per tal d’evitar víctimes mortals i ferits a la carretera: zero alcohol, zero drogues, zero víctimes.

El consum de begudes alcohòliques provoca alteracions físiques i psicològiques que perjudiquen greument la conducció segura. L’augment del temps de reacció, una falsa sensació de seguretat, problemes de percepció, d’atenció, control i coordinació o Increment de la somnolència són els principals efectes de l’alcohol. Així mateix, el consum d’estupefaents també altera les condicions físiques i psíquiques comportant un risc greu per a la seguretat dels usuaris. 

Elements comunicatius de la campanya 

  • Dos espots de 20’’i 35” que s’emetran a televisió i cinema.
  • Dues falques de 20” i 30” a les principals emissores generalistes i ràdio-fórmules.
  • Gràfiques a mitjans impresos i digitals.
  • La difusió de la campanya també es farà a través de xarxes socials de l’SCT, en concret el canal de Youtube “transitcatalunya” i Twitter @transit, on s’utilitzarà l’etiqueta #niunacopa.

La producció, realització i edició d’aquesta campanya de publicitat institucional s’ha adjudicat a l’empresa BUM, BLASI & URGELL per un import de 77.000 euros abans de l’IVA i de 93.170 amb l’IVA inclòs.
La nova acció comunicativa es difondrà als mitjans de comunicació durant el que resta d’aquest 2020.

L’alcohol i les drogues com a factors de risc 

La ingesta d’alcohol o altres drogues té unes conseqüències dramàtiques quan es combina amb la conducció i es considera un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària i d’agreujant de la lesivitat. 

L’any 2019, un de cada cinc conductors que va perdre la vida en un sinistre havien pres alcohol, en concret el 20,5% (aquest percentatge ha disminuït 12,8 punts respecte del 2018), segons dades de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya. Quant a les drogues i/o psicofàrmacs, el 13,7% dels conductors morts havien pres d’algun tipus d’aquestes substàncies. Convé destacar també que l’any passat, la presència d’alcohol, drogues i/o psicofàrmacs entre els conductors morts a Catalunya es va situar per primer cop per sota del 30%, en concret en el 27,9%. 

Aquest 2020, l’alcohol i les drogues suposen en 4,8% del total dels factors concurrents dels sinistres amb víctimes en vies interurbanes. D’altra banda i pel que fa a les xifres de conductors reincidents, el 2019, un 5% del total d’infractors per consum d’alcohol i/o drogues acumulaven 2 o més sancions per aquest tipus d’infracció. 

Circular amb una taxa d’alcohol superior a la permesa comporta unes sancions administratives i també poden ser penals. Tampoc es pot circular amb un vehicle amb presència de drogues a l’organisme. A més, la negativa a sotmetre’s a les proves policials de consum d’alcohol o drogues es considera delicte.