Mes de paraules

Universitàries rosinques fan de mentores socioeducatives a alumnes d’ESO

La mentoria socioeducativa és una acció on la persona mentora ofereix al alumne mentorat en situació de vulnerabilitat educativa, acompanyament individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic i personal

L’Àrea d’Ensenyament de Roses participa en el programa Rossinyol impulsat per la Universitat de Girona, un projecte de mentoria socioeducativa individualitzada que des d’aquest curs s’inclou en el Pla de millora d’oportunitats educatives del Pla Educatiu d’Entorn de Roses. Enguany, tres estudiants universitàries acompanyen i orienten tres alumnes d’ESO dels instituts Cap Norfeu i Illa de Rodes en el seu desenvolupament acadèmic i personal.

La mentoria socioeducativa és una acció basada en la relació entre mentors i mentorats, on la persona mentora ofereix al alumne mentorat en situació de vulnerabilitat educativa, acompanyament individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic i personal, i esdevé un referent positiu establint una relació de confiança i suport emocional. 

La Souad i la Mulu, estudiants de Dret i de Treball Social de la UdG respectivament, i la Fàtima i la Malak, alumnes de 2n i 1r d’ESO de l’institut Cap Norfeu, ja han dut a terme una primera trobada de coneixement, mentre que aquesta setmana es realitzarà la primera sessió de presa de contacte entre la Jordina (estudiant d’Història i Educació Social) i l’Aya (alumna de 4t d’ESO de l’institut Illa de Rodes).  

Un cop presentades, les parelles acorden un calendari de sessions per, fins a final de curs, reunir-se un cop per setmana durant 3 hores. Les tres joves mentores han rebut formació prèvia i tot el procés compta amb el seguiment, coordinació i assessorament d’una entitat especialitzada del projecte UdG-Projecte Rossinyol.  

Al llarg de les trobades setmanals, es treballaran coneixements de la cultura i tradició catalanes a fi d’afavorir el procés d’integració i inclusió al territori de les joves mentorades, es donaran a conèixer els espais culturals locals i de proximitat, i s’afavoriran aspectes com les expectatives educatives i professionals i el sentiment de pertinença al centre educatiu.  

Els objectius estratègics del projecte Rossinyol són afavorir la integració cultural, social i lingüística dels alumnes d’origen estranger (mentorats), col·laborar activament en les estratègies del seu èxit acadèmic i fer créixer les seves expectatives formatives i educatives. Un altre objectiu és la sensibilització de la comunitat universitària en l’àmbit de la diversitat cultural amb un projecte propi, distingit i reconegut, que treballa activament de cara a la igualtat, la cohesió i la inclusió social. 

Antecedents del projecte

El Projecte Rossinyol té el seu origen en l’innovador model de mentoria per a la integració nascut a Israel a mitjans dels anys 70. Aquest projecte, denominat PEREACH, tenia com objectiu principal establir relacions de companyonia entre alumnes universitaris i alumnes de primària amb problemes socioeconòmics o bé de grups ètnics desafavorits. Els bons resultats de la iniciativa ben aviat foren coneguts per altres països preocupats per treballar per una societat més justa i igualitària. A la dècada dels 90 la Universitat de Malmö (Suècia) va impulsar el projecte “Nightingale” (“rossinyol”), adaptant-lo a les característiques de la realitat de la ciutat.  

Partint de les finalitats del “Nightingale Project” el curs 2005-06 la Universitat de Girona va portar a terme una prova pilot a comarques de Girona, concretament a la localitat d’Olot. Des d’aleshores es va dissenyar un projecte basat en una xarxa innovadora i integrada de relacions, pràctiques i dinàmiques entre estudiants de la Universitat de Girona i alumnes d’origen estranger de centres educatius amb l’objectiu d’aportar un suplement als esforços de les entitats i administracions que treballen per l’atenció a la ciutadania nouvinguda i la cohesió social.