Mes de paraules

Valoració del Carnaval de Roses 2018

Carnaval de Roses 2018
Un moment de la reunió de la valoració del Carnaval de Roses 2018 celebrada al Teatre Municipal

L’Ajuntament de Roses i els caps de colla van celebrar una reunió per fer una valorar tot allò que va sortir bé al passat Carnaval i tot els aspectes que es poden millorar

Carnaval de Roses 2018
Un moment de la reunió de la valoració del Carnaval de Roses 2018 celebrada al Teatre Municipal

El passat dimecres l’alcaldessa de Roses, Montse Mindan, i el regidor de Cultura i Festes, Francesc Giners, acompanyats del regidor de Seguretat Ciutadana, Juan M. Fernández, van mantenir una reunió, al Teatre Municipal, amb els cap de colla de les carrosses de Carnaval per tal de fer una valoració sobre el desenvolupament de la festa de disfresses d’enguany.
Valoració que ja es va realitzar amb anterioritat (la setmana abans) al Consell del Carnaval i que dimecres es va voler comunicar a tots els caps de colla.

I Giner va desgranar l’Acta que es va aixecar al Consell, començant per les actuacions musicals, valorades positivament, a excepció del grup que va actuar el  dissabte a la nit a l’envelat ‘La Banda del Coche Rojo’ que no va agradar a ningú.
Els assistents a la reunió de dimecres van afegir que l’espectacle infantil del mateix dissabte a la tarda, també a l’envelat, va ser igual de nefast.

El següent punt va ser la proclamació dels Reis del Carnaval, la qual es realitza el diumenge a les 20 hores a l’envelat, i es va considerar que  s’hauria  de modificar perquè talla el ball per la gent gran. Es va proposar que la proclamació dels nous Reis es faci a la plaça de Sant Pere.

Pel que fa a la sonorització avinguda de Rhode del diumenge i dilluns a la tarda, es va valorar positivament la instal·lació i el volum de la música. En referència a les sessions musicals, també es valorar positivament la del diumenge, però no així la del dilluns.

I un activitat, la de la lectura del testament, que enguany va canviar de dia, passant de dilluns a diumenge, no va tenir per això més interès del públic, la qual cosa es va replantejar de deixar-ho de fer o imprimir-lo darrera de l’esquela d’en Carnestoltes i que es llegeixi el dilluns a la plaça de Sant Pere abans de ser cremat.
Va ser un tema que va quedar sobre la taula fins arribar a un acord.

Un acte que va crear un xic de polèmica, va ser el seguici mortuori del dilluns, ja que el regidor de Cultura i Festes va reconèixer que va quedar deslluït perquè la banda de percussió no es va presentar, com tampoc el grup de  vídues que acompanyava la comitiva. Davant aquesta situació es va decidir aprofitar el fil musical del carrer i posar música de missa.
Es va voler deixar clar que el seguici mortuori és un acte organitzat per l’Ajuntament, que cal millorar, i s’eximeix de qualsevol responsabilitat als Reis del Carnaval.

En quant a les passades, va quedar clar que s’han de millorar en la qualitat, vistositat i comportament de les colles, assenyalant també que el nombre de públic va ser inferior respecte l’any anterior, tot i que possiblement, va ser una disminució provocat pel mal temps.
Tot i això, la de divendres és la passada més ràpida, ordenada i agraïda per l’espectador.

I de cares a aquest espectadors es va dir que les passades de dissabte i diumenge han de ser més fluïdes, ja que duren gairebé 3 hores. Una durada que és massa llarga tant pel públic com per les pròpies colles participants, sobretot per a les que surten en els darrers llocs. Es va insistir en  que les colles desfilin a un ritme constant i sense parades i que les coreografies es facin, sempre, en moviment.

Entre les propostes sorgides al Consell de Carnaval es va plantejar que la desfilada del diumenge comenci a les 11 h, per tal de facilitar que el públic pugui aguantar fins al final i no es solapi amb l’hora de dinar.

D’altra banda, aquest any van participar a les desfilades varis grups folklòrics. Grups que no són colles de Carnaval, i es va considerar replantejar-se la seva participació, o si més no, que desfilin abans de l’inici de les passades.

Pel que fa al part d’incidències, és a dir, aquelles que van necessitar d’atenció sanitària, es van produir (a l’espera de tenir les dades definitives) en el mateix nombre que el Carnaval de 2017, tot i que, cal assenyalar que està confirmat que la majoria de casos són de joves de fora de Roses.

Incompliment dels Manaments, comportament íncivic i sancions

Segons les dades aportades per la Policia Local de Roses, les colles Los Cuñaos, Twin Eden, Els Escanyapets, Carnavalchimia i The Warriors no van complir o respectar algun dels Manaments del Carnaval, o si més no van tenir un comportament incívic, per la qual cosa seran sancionades en sortir dels últims a les desfilades del Carnaval de Roses 2019.

Pel que fa al concurs del Carnaval es va exposar que donar els premis el diumenge a la tarda té l’inconvenient que encara falta un dia per finalitzar la festa i es  podria donar el cas que s’hagués de retirar algun premi per incompliment dels Manaments o no un bon comportament durant tots els dies de festa.

Així, es va acordar mantenir el diumenge a la tarda l’anunci provisional dels premiats, sense donar la placa corresponent, per lliurar-la posteriorment, uns dies més tard, després de saber-se totes les incidències.

Entre les propostes pel Carnaval de Roses 2019, es va demanar i acordar l’ampliació de l’horari de vigilància del càmping Bahia. Així, el diumenge començarà la vigilància a  les 4 de la tarda enlloc de les 8 del vespre.

Pel que al volum de so de les carrosses, després de tenir l’informe de la consultoria acústica que va revisar els equips de so, es va proposar modificar el Manament que limita la potència permesa, posant més èmfasi en establir un màxim de pressió sonora (decibels).

També es va informar que al Carnaval de l’any vinent es controlorà de manera exhaustiva la prohibició de fumar tant a l’envelat com a la pista annexa del pavelló, en compliment amb la normativa vigent.

Aspectes a millorar

Entre els diferents aspectes que van posar sobre la taula els caps de colla el passat dimecres, van ser, a part de l’esmentat espectacle infantil de dissabte a la tarda a l’envelat, que manca personal a les passades per a que controlin la seva fluïdesa, que els WC al Pavelló d’Esports no estaven bé ubicats, els problemes que tenien les darreres carrosses tant per entrar com per sortir del port, definir millor els punts per valorar les diferents categories del concurs i comunicar amb la millor brevetat possible si un colla està sancionada per a, com a mínim estar assabentada i si cal, poder presentar al·legacions.

Per poder disposar d’una Barraca per la Festa Major de Roses 2019

Un cop feta la valoració del Carnaval, es va presentar el segon punt de la vetllada, les Barraques de la Festa Major de Roses 2019, que es faran del 10 al 15 d’agost a l’antic càmping Bahía, i en les que hi haurà 12 o 14 destinades a les colles de Carnaval.

En unes setmanes s’obrirà el termini per presentar les sol·licituds i es farà arribar a totes les colles les bases de participació.

El requisits per poder disposar d’una Barraca són:

  1. Ser una colla de Carnaval legalment constituïda en associació sense afany de lucre, amb domicili a Roses i estar inscrita al Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes.
  2. Haver participat al Carnaval de Roses i haver-se inscrit a l’Ajuntament, com a mínim, en dues edicions.
  3. En el cas d’haver estat adjudicatari en l’edició anterior, haver complert amb les normes i obligacions establertes en les respectives bases.
  4. Haver complert amb els Manaments del Carnaval i no haver tingut un comportament incívic durant el Carnaval 2018.