Les visites a la Ciutadella i al Castell de la Trinitat augmenten al 2016 un 17,34% respecte a l’any anterior

Càtedra Roses d’Arqueologia i Patrimoni Arqueològic

Vista parcial de l'interior del recinte fortificat de la Ciutadella de Roses

Aquest augment supera al de l’any anterior, 2015, quan l’increment de visites va ser d’un 15% respecta al 2014

Patrimoni històric de Roses
Vista parcial de l’interior de la Ciutadella de Roses

L’ampliació i la qualitat de les visites i activitats que s’hi ofereixen tant a la Ciutadella com al Castell de la Trinitat, així com dels projectes de millora i restauració que s’hi realitzen continuadament per posar en valor el patrimoni rosinc i mantenir el seu atractiu, han estat claus en l’augment del nombre de visites.

Els visitants  creixen any rere any

El total de persones que durant 2016 han visitat la Ciutadella de Roses i el Castell de la Trinitat   s’ha situat en 62.871, 9.300 més que durant 2015, en què s’arribà als 53.571. Aquesta xifra no contempla els assistents a les diverses activitats i espectacles -concerts, exposicions, sessions de cinema, etc- que es realitzen al llarg de l’any en ambdós espais. Els projectes de millora desenvolupats, l’increment d’horaris de les visites guiades i l’ampliació  de les activitats culturals que s’hi realitzen, així com una intensa difusió dels dos espais a través de mitjans de comunicació i xarxes socials, es consideren les causes de l’èxit d’aquests resultats.

Pel que fa al lloc d’origen dels visitants, les tres procedències més nombroses segueixen essent, per aquest ordre, França, Catalunya i Espanya, seguides d’Alemanya i Regne Unit. Els mesos de major afluència tornen a ser els mesos de juny, juliol i agost, coincidint amb la temporada turística d’estiu, amb 6.083, 12.991 i 13.031 visitants respectivament.

Aposta per la qualitat i la divulgació

Des de l’Ajuntament i l’empresa de gestió cultural Educ’art, es treballa contínuament en la consolidació de l’oferta a la Ciutadella i al castell de la Trinitat, concentrant els esforços en la divulgació i aproximació del públic visitant al ric patrimoni cultural de Roses, des d’una vessant educativa i també turística, com és el cas de la incorporació de noves ofertes familiars per reafirmar Roses com a destinació de Turisme Familiar.

L’equip de professionals encarregats del servei d’informació, gestió i realització de les diferents activitats que s’hi duen a terme al llarg de l’any (visites guiades, teatralitzades, programa escolar, nocturnes, activitats familiars, etc), el formen llicenciats que provenen del món de la història, la història de l’art, l’educació i el turisme, amb una àmplia experiència en educació i lleure, fet que es tradueix en l’altíssima valoració que fan d’aquests serveis les enquestes realitzades al públic assistent.

Àmplia i diversificada oferta del Servei Educatiu

Les activitats organitzades pel servei educatiu, les quals compten cada any amb una major participació, permeten gaudir als visitants d’una experiència més enriquidora i d’un coneixement més profund del passat històric i del patrimoni rosincs.

En aquest apartat, durant 2016 hi ha hagut 10.779 persones -1.026 més que durant 2015– que han participat en algun tipus d’activitat organitzada pel Servei Educatiu. Un salt qualitatiu assolit sobretot gràcies a l’esforç de difusió de les activitats -especialment durant l’època estival- però també a la diversificació d’activitats, amb la incorporació de tres activitats familiars teatralitzades completament noves: “Marco, el cuiner del Castell”, “El pirata Barba-rossa assalta la badia” i “Els antiherois a la Ciutadella”.

Destaca també la incorporació d’una nova col·laboració amb el Celler Gelamà, amb el qual s’ha dissenyat una visita guiada amb cupatge de vins fermentats en àmfores, i la incorporació de la visita “Descobrint les defenses de Roses”, que permet visitar el búnquer del castell.

Pel que fa a les activitats destinades als centres educatius, les activitats escolars cobreixen l’espectre d’edats des de P3 fins a batxillerat, amb un total de 8 propostes que cada any es revisen i actualitzen. Totes elles utilitzen les noves tecnologies i una dinàmica interactiva, adaptades als currículums escolars corresponents a cada cicle.