L’atleta rosinc signa una victòria contundent en una prova marcada pel vent i el fred, superant l’actual campió estatal per gairebé set minuts
L’atleta i professor d’Educació Física al Centre Escolar Empordà de Roses, Pere López Gil, es va proclamar, aquest passat diumenge, campió d’Espanya de Duatló de Mitja Distància, a la categoria 60-64 anys, en el campionat disputat a Òsca, en una cursa d’alt nivell competitiu i amb unes condicions meteorològiques especialment dures. El rosinc va dominar la seva categoria amb autoritat, malgrat una sanció de 30 segons i problemes físics en el tram final.
Aquest nou èxit se suma a una trajectòria recent brillant: el juny de 2025, López ja es va penjar la medalla de bronze en el Campionat del Món de Duatló Sprint en la mateixa categoria de 60-64 anys, un resultat que el va situar entre els millors especialistes del panorama internacional en la seva franja d’edat.
La prova estatal constava de gairebé 9 quilòmetres a peu, 60 quilòmetres en bicicleta —repartits en tres voltes de 20 quilòmetres amb una llarga recta de tres quilòmetres amb vent en contra— i un segon segment final de gairebé 9 quilòmetres més de cursa a peu. Una distància molt més exigent que l’Sprint, que es composa de 5 km corrents, 20 km en bicicleta i 2,5 km finalts corrents, especialitat en què López s’ha centrat els darrers temps.
Una aposta arriscada però meditada
López admet que la mitja distància no és l’habitual en la seva planificació actual, però “vaig decidir inscriure’m tot i que no és la distància que estic treballant més aquest any. Últimament m’estic dedicant sobretot a l’Sprint”, explica. I afegeix: “Sabia que seria molt més dur a nivell d’esforç físic, però també que hi arribaria ben preparat”. Ben preparat i més descansat, ja que “la proximitat relativa d’Òsca —quatre hores en cotxe— em permetia desplaçar-m’hi amb temps i arribar descansat”. Tot el contrari de l’experiència del campionat de l’any passat a Càceres, on va competir en el Campionat d’Espanya Sprint arribant el dia abans i acusant el cansament del viatge.
Així, aprofitant que coincidia amb el Carnaval de Roses, el rosinc va marxar divendres al matí i va poder descansar plenament el que restava de divendres i dissabte, analitzar el recorregut i preparar l’estratègia de cursa amb detall. “Sabia que almenys arribaria fresc diumenge”, explica.
Pere López, tenia clar que el madrileny Luis Miguel Sánchez García, guanyador dels tres darrers campionats, i el català Ricardo Valenzuela eren els seus principals rivals. Però, tot i la incertesa prèvia, l’atleta rosinc confiava en el seu bon estat de forma, malgrat arrossegar una lleu molèstia als isquiotibials que, sense estar al 100%, no li va impedir entrenar amb normalitat durant la preparació prèvia a aquest campionat.
Vent, sanció i rampes: una cursa de supervivència
Les condicions meteorològiques van ser determinants. El fort Cierzo, vent tant típic a l’Aragó com la Tramuntana a l’Alt Empordà, va bufar amb intensitat, convertint el segment ciclista en un autèntic exercici de resistència física i mental. “La recta de quasi tres quilòmetres amb vent en contra era duríssima. Va ser una prova molt exigent, sobretot a la bicicleta”, destaca.
López va començar la cursa a peu sense forçar al màxim, però aviat es va situar al capdavant. A la bicicleta va completar dues primeres voltes molt ràpides. “Patint, però molt ràpid”, puntualitza. A la tercera, amb el desgast acumulat, va patir un incident amb una altra participant que li va suposar una sanció de 30 segons abans de la segona transició.
Lluny d’enfonsar-se, va encarar el darrer tram amb determinació. Però al cap de dos quilòmetres van aparèixer rampes severes. “Vaig començar a tenir rampes, pràcticament no podia ni caminar. Potser hauria d’haver begut una mica més”, reconeix. Fins i tot un agent de policia es va oferir a ajudar-lo en veure’l gairebé sense poder caminar.
López va arribar, sortosament, a l’avituallament, on va poder refer-se. “Vaig agafar isotònic, un parell de gels, vaig intentar relaxar-me i a poc a poc vaig tornar a agafar ritme. No tan ràpid com al principi, però suficient perquè no m’atrapessin”, relata. A partir d’aquí, va reprendre el ritme de cursa, prou sòlid per mantenir l’avantatge acumulat.
Una victòria amb autoritat
Finalment, el rosinc va creuar la meta en primera posició de la seva categoria, amb gairebé set minuts d’avantatge sobre el segon classificat, el representant madrileny i vigent campió estatal, l’esmentat Luis Miguel Sánchez García, i més de setze minuts sobre el tercer, una atleta provinent de València.
“Comparativament vaig fer un temps molt i molt bo. Fins i tot mirant els temps dels elit, estava molt a prop d’alguns professionals”, afirma satisfet.
El temps final, 3 hores, 5 minuts i 9 segons, va ser comparativament molt competitiu, fins al punt d’apropar-se als registres d’alguns esportistes d’elit que competien en la mateixa jornada. La prova, altament professionalitzada, va comptar amb cobertura de Teledeporte i RTV Play. “Estàvem allà amb els professionals, corrent amb ells. Quan passava la moto de televisió, els tenia al costat. És una experiència molt gran”, assegura.
Nova etapa amb el Fast Triathlon
Aquesta temporada, Pere López ha canviat de club i competeix amb el Fast Triathlon Club Natació Barcelona. El rosinc explica que la decisió respon a la voluntat de fer un salt competitiu. “Amb el meu anterior club anava bastant sol en competicions fora de Catalunya. Ara estic més acompanyat, tinc suport i això em facilita molt les coses”, explica.
Els resultats avalen el canvi. López és actualment campió de Catalunya de Duatló —títol aconseguit al circuit de Montmeló— i lidera la Copa Catalana després de guanyar les proves de Montmeló i Castellfollit. I aquest diumenge competirà a Viladecans en l’última cita del calendari, amb opcions de proclamar-se també campió de la Copa.
Calendari exigent i mirada europea
La temporada no s’atura. A l’abril disputarà el Campionat d’Espanya per equips a Albacete amb el seu nou club, i al juliol té fixats els Campionats d’Europa Multisport a Banyoles, amb fins a onze modalitats diferents.
Abans, al juny, podria participar en l’Europeu de triatló a Tarragona, sempre que pugui acabar d’afinar el segment de natació. “Les sensacions són molt bones i tinc moltes ganes de continuar assolint nous reptes”, assegura.
Amb el doblet català i estatal a la butxaca, i amb un bronze mundial recent al palmarès, Pere López consolida el seu nom entre els duatletes amateurs més competitius del panorama estatal i internacional i confirma que, malgrat les adversitats, el seu límit encara és lluny.