Mes de paraules

Un estudi demostra que la mobilitat de Roses ha de millorar a l’estiu, i molt, per ser sostenible

Estudi de mobilitat de Roses
L'enginer Manel Pineda presentant l'estudi de mobilitat de Roses al vestíbul del Teatre Municipal

Una de les solucions que l’estudi proposa per descongestionar la Gran Via a l’estiu seria fer un carril soterrat a l’Avinguda de Rhode per sortir de Roses

Estudi de mobilitat de Roses
L’enginer Manel Pineda presentant l’estudi de mobilitat de Roses al vestíbul del Teatre Municipal

Ahir es va presentar, al vestíbul del Teatre Municipal, l’estudi de mobilitat que a principis d’any l’Ajuntament de Roses va encarregar a l’empresa Doymo.

Un treball de diagnosi realitzat per l’empresa Doymo mitjançat unes 300 enquestes a residents, entrevistes amb els regidors i una recollida d’informació sobre les places d’aparcament, el nombre d’habitants i de vehicles, així com l’afluència del trànsit rodat i de les persones en diferents llocs de la Vila i distintes èpoques de l’any.
I el responsable d’aquest estudi, l’enginyer Manel Pineda, va ser l’encarregat de fer una diagnosi dels problemes i donar diverses propostes per tal de millorar la circulació tant de vianants com del trànsit rodat a la Vila.
Entre els problemes que ha detectat aquest estudi de mobilitat Pineda va enumerar “la manca de continuïtat del passeig marítim, els qual és un recurs turístic molt important que es veu tallat i dificulta la mobilitat dels vianants”. I parlant de mobilitat de vianants, va assenyalar que “hi ha carrers amb voreres molt estretes que dificulten fins i tot desplaçar-se a les persones amb mobilitat reduïda”.

Segons l’enginyer, Roses té molt de potencial per ser sostenible en quant a la mobilitat “perquè és molt planera, molt compacta i es podria anar d’una part a l’altre del poble caminant o bé en bicicleta”, i és aquí on s’ha detectat un dels altres problemes ja que “no hi ha una xarxa ciclista per potenciar aquest mitjà de transport a la ciutat, i seria ideal per desplaçar-se en un poble com a Roses”.

En quan al transport públic és dóna la circumstància que a l’estiu és insuficient per desplaçar-se, sobretot a l’estiu. I en canvi, a l’hivern està infrautilitzat segons la ruta.

Congestió de vehicles i manca d’aparcament a l’estiu

Hi ha uns carrers, segons les conclusions de l’estudi de mobilitat, que a l’estiu han de suportar molt de trànsit fins arribar a minvar la qualitat de vida dels vilatans. És el cas de, per exemple, la Gran Via Pau Casals, per on passen 15.000 vehicles, més que per la carretera de Cadaqués (6.000), pel túnel del Cadí (també 6.000) o per l’autopista A-7 al seu pas per Múrcia (2.000).

Una congestió de vehicles que Roses hauria de solucionar de cares a una mobilitat més sostenible. Solució que passaria “per fer aparcaments dissuasius o donar alternatives d’aparcament per intentar evitar que no tots els cotxes arribin al centre, o que no tots els cotxes arribin a la platja, per exemple”, va assenyalar Pineda.

Sortir de Roses per una carril soterrat

I per descongestionar la Gran Via Pau Casals de tant de trànsit rodat Pineda va proposar “un carril de sortida pel passeig marítim, un carril que seria soterrat”. En quan a la mobilitat dels vianants considera prioritari “fer voreres més adients, és a dir, més amples i, sobretot, millorar el front marítim, crear un gran eix que uneixi la ciutat amb el mar, que actualment es troba tallat”.

La mobilitat a Roses: “un suspens a l’estiu i un notable a l’hivern”

Questionat l’enginyer Manel Pineda que nota li posaria a la mobilitat de Roses no va dubta ni un segon en assenylar “un 4 a l’estiu, un 8 a l’hivern”.